از امروز درمکزیک آغاز می‌شود؛جدال دیدنی 64 تکواندوکار از 28 کشور

از امروز درمکزیک آغاز می‌شود؛جدال دیدنی 64 تکواندوکار از 28 کشور
جدال دیدنی، تکواندوکاران در مسابقات فینال گرندپری 2015 از امروز (شنبه) آغاز می شود که ایران تنها در گروه مردان نماینده دارد و با ترکیب عاشورزاده، اسبقی، حجی زواره و مردانی برروی شیاپ چانگ خواهد رفت.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت  فدراسیون تکواندو، سرانجام راه پرپیچ و خم و دشوار کسب سهمیه بازیهای المپیک 2016 از طریق «رنکینگ سیستم» به ایستگاه پایانی نزدیک شد و 8 تکواندوکار برتر المپیکی، از فردا (شنبه) به مصاف هم خواهند رفت تا در نهایت 6 تکواندوکار در 4 وزن 58-، 68-، 80- و 80+ کیلوگرم در گروه مردان و 4 وزن 49-، 57-، 67- و 67+ گیلوگرم در گروه زنان بلیت حضور در بازیهای المپیک ریودوژانیرو 2016 را بدست آورند.

این نبرد دیدنی بزرگان تکواندوی جهان در حالی در مکزیک پیگیری می شود که صدرنشینان 4 وزن، خیال خود را بابت کسب سهمیه المپیک راحت کرده اند اما جنگ برای کسب سهمیه ریو در بین نفرات چهارم تا هشتم غیرقابل پیش بینی و حتی پیچیده است.

در این رقابتها که همانند تمامی مسابقات گرندپری با شعار «اینجا جایی است که قهرمانان می‌آیند» برگزار می شود، در مجموع 64 تکواندوکار از 28 کشور حضور دارند که تیم ملی تکواندوی کشورمان با ترکیب فرزان عاشورزاده در وزن 58- کیلوگرم، بهنام اسبقی در وزن 68- کیلوگرم، مسعود حجی زواره در وزن 80- کیلوگرم و سجاد مردانی در وزن 80+ کیلوگرم و با هدایت بیژن مقانلو بعنوان سرمربی و مهدی بی باک و مهرداد یوسفی بعنوان مربی به مصاف رقبایش خواهد رفت.

در گروه مردان 17 کشور ایران، کره جنوبی، آلمان، مکزیک، بلژیک، روسیه، انگلیس، ازبکستان، پرتغال، اسپانیا، مولداوی، فرانسه، گابن، آذربایجان، ترکیه، ساحل عاج و آرژانتین توانستند خود را به این مرحله از مسابقات برسانند که در این بین ایران، تنها کشوری است که شانس کسب سهمیه المپیک را در 4 وزن دارا است.

کره جنوبی با 5 نماینده در 3 وزن و دو کشور آلمان و مکزیک نیز با 3 نماینده در 3 وزن می تواند امیدوار به کسب 3 سهمیه المپیک هستند. بلژیک و روسیه هر کدام دو نماینده در دو وزن را در اختیار دارند و انگلیس و ازبکستان نیز هر چند دو نماینده را در فینال گرندپری برروی شیاپ چانگ می فرستند اما این نمایندگان در یک وزن هستند و این بدان معنا است که این 2 کشور نهایتا در پایان جنگ برای کسب سهمیه ریو، یک بلیت حضور در المپیک 2016 را به چنگ می آورند. کشورهای پرتغال، اسپانیا، مولداوی، فرانسه، گابن، آذربایجان، ترکیه، ساحل عاج و آرژانتین نیز هرکدام یک نماینده را در یک وزن المپیکی خواهند داشت و تنها شانس کسب یک سهمیه بازیهای ریو را از طریق «رنکینگ سیستم» دارند.

مسابقات فینال گرندپری G8 است و به نفر اول هر وزن 80 امتیاز، نفر دوم 48 امتیاز و نفر سوم 28.8 امتیاز در راستای افزایش امتیازات رنکینگ برای کسب سهمیه ریو 2016 تعلق خواهد گرفت البته حضور در این پیکارها نیز دارای امتیاز است. در این دوره از مسابقات تنها یک برنز به ورزشکاران هر وزن تعلق می گیرد، بدین صورت که بازندگان در مرحله نیمه نهایی در یک مبارزه به مصاف هم می روند و در نهایت یک نفر از آنها می تواند برسکوی سوم بایستد.

با پایان این رقابتها، ماراتن کسب سهمیه ریو 2016 برزیل به پایان می رسد و فدراسیون جهانی تکواندو با احتساب امتیازات این رقابتها، به نفراتی که توانستند در جایگاه اول تا ششم رنکینگ المپیک جای گیرند، مجوز مبارزه در آوردگاه مهم المپیک ریودوژانیرو 2016 را می‌دهد.

اما آغاز این رقابتهای مهیج و سرنوشت ساز، از عصر امروز (شنبه) است، جایی که هوگوپوشان اوزان 58- و 80- کیلوگرم مردان و 49- و 67- کیلوگرم زنان برروی شیاپ چانگ می‌روند و نمایندگان کشورمان، فرزان عاشورزاده و مسعود حجی زواره خواهند بود. البته در وزن سوم، مهدی خدابخشی با رنکینگ نخست جواز حضور در این مسابقات را داشت اما بدلیل مصدومیت در کنار تیم حضور ندارد.

در دومین روز این مسابقات، روز یکشنبه (15 آذرماه)، تکواندوکاران 4 وزن 68- و 80+ کیلوگرم مردان و 57- و 67+ کیلوگرم زنان رقابت می‌کنند که بهنام اسبقی و سجاد مردانی بعنوان نمایندگان ایران هستند.

باتوجه به اینکه جدول قرعه این رقابتها براساس رنکینگ ورزشکاران چیده می‌شود، در صورت حضور تمامی نفرات دعوت شده از سوی فدراسیون جهانی در هر وزن، فرزان عاشورزاده در وزن اول المپیکی ابتدا باید با «لوکاس گازمان» از آرژانتین رقابت کند و سپس با برنده دیدار «کسر رودریگز» از مکزیک و «لونت تونکات» از آلمان رقابت خواهد کرد. در آن سوی جدول نیز نمایندگان کشورهای پرتغال، بلژیک و کره جنوبی (دو نماینده) حضور دارند.

اما بهنام اسبقی نماینده وزن 68- کیلوگرم کشورمان، باید ابتدا با «دائی هون لی» از کره جنوبی رقابت کند و سپس باید به مصاف برنده دیدار «جواد اچاب» بلژیکی و «جو گنزالز» اسپانیایی برود. در آن سوی جدول نمایندگان روسیه، کره جنوبی، مکزیک و ترکیه برای رسیدن به فینال وزن دوم تلاش خواهند کرد.

در وزن سوم المپیکی، مسعود حجی زواره در نخستین گام رو در روی «دامون سانسوم» از انگلیس قرار می‌گیرد و سپس باید با برنده دیدار «چیک صلاح» از ساحل عاج و «ارون کوک» از مولداوی رقابت کند. نمایندگان کشورهای انگلیس، آلمان، مکزیک و روسیه در آن سوی جدول هستند.

در سنگین وزن نیز، سجاد مردانی ابتدا باید با «رادیک ایساو» آذربایجانی پیکار کند و در دومین گام رو در روی برنده مبارزه «جسور بایکازوف» از ازبکستان و «والکر وودزیج» از آلمان قرار بگیرد. در آن سوی جدول «دیمیتری شوکین» با «ام بار اندیایه» از فرانسه مبارزه خواهد کرد و «دونگمین چا» به مصاف «انتونی اوبامه» می‌رود.

مسابقات از ساعت 10 صبح به وقت محلی آغاز می‌شود و تا ساعت 20 ادامه خواهد داشت و مراسم اهدای مدال بعد از برگزاری فینال هر وزن انجام می‌شود.

*ایران 9 ساعت و 30 دقیقه از کشور مکزیک جلوتر است.

گفتنی است؛ پیش از این در رشته تکواندو، هر کشور می توانست تنها دو نماینده زن و دو نماینده مرد را در بازیهای المپیک داشته باشد اما با افزایش سهمیه های این رشته و رسیدن آن به عدد 4، فدراسیون جهانی تکواندو تغییراتی را در نحوه کسب سهمیه المپیک اعمال کرد و به کشورها اعلام داشت، در حالی می توانند 4 سهمیه در گروه مردان و 4 سهمیه در گروه زنان را برای بازیهای ریو بدست آورند که ورزشکارانشان در یک ماراتن چهارساله در 4 وزن المپیکی بین 6 تکواندوکار برتر قرار بگیرند، در غیر اینصورت تعداد سهمیه ها برای هر کشور، همان عدد دو باقی خواهد ماند.

نکته دیگر از سوی فدراسیون جهانی اعلام شد، این بود، تیم هایی که از طریق رنکینگ المپیک، دو و بیش از دو سهمیه را بدست آورند، دیگر حق حضور در مسابقات المپیک قاره ای را ندارند اما آن دسته از کشورهایی که تنها یک سهمیه را از طریق رنکینگ کسب کرده‌اند، می توانند یک سهمیه دیگر را از طریق مسابقات قاره ای دشت کنند و کشورهایی هم که در سیستم رنکینگ در مقابله با ستارگان جهان دست خالی ماندند، می توانند با حضور در مسابقات کسب سهمیه قاره ای شانس خود را برای بدست آوردن 2 سهمیه المپیک امتحان کنند.

۱۴ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۳۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.