24 بلیت و 32 مسافر در صف انتظار؛14 و 15 آذرماه، نبرد دیدنی بزرگان تکواندو برای سهمیه المپیک ریو

24 بلیت و 32 مسافر در صف انتظار؛14 و 15 آذرماه، نبرد دیدنی بزرگان تکواندو برای سهمیه المپیک ریو
مسابقات فینال گرندپری در سال 2015 در حالی 14 و 15 آذرماه به میزبانی مکزیکوسیتی برگزار می شود که از بین 32 تکواندوکار مدعی در نهایت 24 نفر می توانند از طریق رنکینگ المپیک، سهمیه حضور در بازیهای ریو 2016 را بدست آورند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون تکواندو، سرانجام راه پرپیچ و خم و دشوار کسب سهمیه بازیهای المپیک ریو 2016 از طریق «رنکینگ سیستم» به ایستگاه پایانی نزدیک شد و 8 تکواندوکار مرد در 4 وزن المپیکی، طی دو روز (14 و 15 آذرماه) به مصاف هم خواهند رفت تا در نهایت 6 تکواندوکار برتر رنکینگ در 4 وزن 58-، 68-، 80- و 80+ کیلوگرم در گروه مردان، بلیت حضور در ریودوژانیرو را بدست آورند.

این نبرد دیدنی بزرگان تکواندوی جهان در حالی در مکزیک پیگیری می شود که صدرنشینان 4 وزن، خیال خود را بابت کسب سهمیه المپیک راحت کرده اند اما جنگ برای کسب سهمیه ریو در بین نفرات چهارم تا هشتم غیرقابل پیش بینی و حتی پیچیده است.

در این رقابتها که همانند تمامی مسابقات گرندپری با شعار «اینجا جایی است که قهرمانان می‌آیند» برگزار می شود، در گروه مردان 16 کشور ایران، کره جنوبی، آلمان، مکزیک، بلژیک، روسیه، انگلیس، ازبکستان، پرتغال، اسپانیا، مولداوی، فرانسه، گابن، آذربایجان، ترکیه و آرژانتین توانستند خود را به این مرحله از مسابقات برسانند که در این بین ایران، نه تنها 5 نماینده را در 4 وزن المپیکی در اختیار دارد بلکه تنها کشوری است که شانس کسب سهمیه المپیک را در 4 وزن دارا است.

کره جنوبی با 5 نماینده در 3 وزن و دو کشور آلمان و مکزیک نیز با 3 نماینده در 3 وزن می تواند امیدوار به کسب 3 سهمیه المپیک باشند. بلژیک و روسیه هر کدام دو نماینده در دو وزن را در اختیار دارند و انگلیس و ازبکستان نیز هر چند دو نماینده را در فینال گرندپری برروی شیاپ چانگ می فرستند اما این نمایندگان در یک وزن هستند و این بدان معنا است که این 2 کشور نهایتا در پایان جنگ برای کسب سهمیه ریو، یک بلیت حضور در المپیک 2016 را به چنگ می آورند.

کشورهای پرتغال، اسپانیا، مولداوی، فرانسه، گابن، آذربایجان، ترکیه و آرژانتین نیز هرکدام یک نماینده را در یک وزن المپیکی خواهند داشت و تنها شانس کسب یک سهمیه بازیهای ریو را از طریق «رنکینگ سیستم» دارند.

فرزان عاشورزاده در وزن 58- کیلوگرم، بهنام اسبقی در وزن 68- کیلوگرم، مهدی خدابخشی و مسعود حجی زواره در وزن 80- کیلوگرم و سجاد مردانی در وزن 80+ کیلوگرم شاگردان بیژن مقانلو در این نبرد سخت و نفس گیر هستند که توانستند با حضوری موفق در رویدادهای مختلف خود را به جمع 8 تکواندوکار برتر جهان برسانند.

مسابقات فینال گرندپری G8 است و به نفرات اول 80 امتیاز، نفرات دوم 48 امتیاز و نفرات سوم 28.8 امتیاز در راستای افزایش امتیازات رنکینگ برای کسب سهمیه ریو 2016 بدست خواهند آورد، البته حضور در این پیکارها نیز دارای امتیاز است.

نکته قابل توجه در این مسابقات، این است که تنها یک برنز به ورزشکاران هر وزن تعلق می گیرد، بدین صورت که بازندگان در مرحله نیمه نهایی در یک مبارزه به مصاف هم می روند و در نهایت یک نفر از آنها می تواند برسکوی سوم بایستد.

با پایان این رقابتها، ماراتن کسب سهمیه ریو 2016 برزیل به پایان می رسد و فدراسیون جهانی تکواندو با احتساب امتیازات این رقابتها، به نفراتی که توانستند در جایگاه اول تا ششم رنکینگ المپیک جای گیرند، مجوز مبارزه در آوردگاه مهم المپیک ریودوژانیرو را می دهد.

گفتنی است؛ پیش از این در رشته تکواندو، هر کشور می توانست تنها دو نماینده زن و دو نماینده مرد را در بازیهای المپیک داشته باشد اما با افزایش سهمیه های این رشته و رسیدن آن به عدد 4، فدراسیون جهانی تکواندو تغییراتی را در نحوه کسب سهمیه المپیک اعمال کرد و به کشورها اعلام داشت، در حالی می توانند 4 سهمیه در گروه مردان و 4 سهمیه در گروه زنان را برای بازیهای ریو بدست آورند که ورزشکارانشان در یک ماراتن چهارساله در 4 وزن المپیکی بین 6 تکواندوکار برتر قرار بگیرند، در غیر اینصورت تعداد سهمیه ها برای هر کشور، همان عدد دو باقی خواهد ماند.

نکته دیگر که از سوی فدراسیون جهانی اعلام شد، این بود، تیم هایی که از طریق رنکینگ المپیک، دو و بیش از دو سهمیه را بدست آورند، دیگر حق حضور در مسابقات المپیک قاره ای را ندارند اما آن دسته از کشورهایی که تنها یک سهمیه را از طریق رنکینگ کسب کرده‌اند، می توانند یک سهمیه دیگر را از طریق مسابقات قاره ای دشت کنند و کشورهایی هم که در سیستم رنکینگ در مقابله با ستارگان جهان دست خالی ماندند، می توانند با حضور در مسابقات کسب سهمیه قاره ای شانس خود را برای بدست آوردن 2 سهمیه المپیک امتحان کنند.

اما بی شک تمامی ورزشکاران که می‌خواهند در بازیهای المپیک ریو 2016 برروی شیاپ چانگ بروند، همگی به دنبال این هستند که در نهایت در بین 6 تکواندوکار برتر دنیا در اوزان خود قرار بگیرند و از این طریق، وارد آوردگاه مهم و تاریخی شوند.

۱ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۶

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.