مرحله دوم مسابقات گرندپریکس در سال 2015 – ترکیه ؛پرونده تیم ملی ایران با 4 مدال طلا، نقره و برنز بسته شد

مرحله دوم مسابقات گرندپریکس در سال 2015 – ترکیه ؛پرونده تیم ملی ایران با 4 مدال طلا، نقره و برنز بسته شد
تیم ملی تکواندوی کشورمان، با کسب یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز در دومین مرحله مسابقات گرندپریکس در سال 2015 به کار خود پایان داد.

به گزارش  روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون تکواندو، پرونده مرحله دوم مسابقات گرندپریکس در سال 2015، دقایقی پیش بسته شد و تیم ملی تکواندوی کشورمان توانست 4 مدال رنگارنگ را بدست آورد.

این مرحله از رقابتها با حضور 32 تکواندوکار برتر رنکینگ المپیکی و در 4 وزن المپیکی زنان و مردان به مدت سه روز در ورزشگاه "یاشار دوغو" شهر سامسون ترکیه برگزار شد که در گروه مردان کشورهای ایران، روسیه، پرتغال و کره جنوبی در گروه زنان روسیه، امریکا، چین و انگلیس توانستند بر سکوی نخست هر وزن بایستند.

تیم ملی تکواندوی کشورمان در گروه مردان با 7 نماینده به مصاف رقبایش رفت که ماحصل آن یک مدال طلا (مهدی خدابخشی)، یک نقره (سجاد مردانی) و دو برنز (ابوالفضل یعقوبی و مسعود حجی زواره) بود.

در این رقابتها و در گروه مردان بیشترین تعداد مدال با یک طلا، یک نقره و دو برنز به ایران رسید، کره ای ها یک طلا و یک برنز را بدست آوردند و بعد از آن آلمانی ها با یک نقره و یک برنز تنها تیم های دو مدالِ این مسابقات بودند.

پرتغال و روسیه هر کدام یک طلا، مکزیک و ساحل عاج یک نقره و تیم های چین، آرژانتین و ازبکستان نیز یک مدال برنز را بدست آوردند.

در روز اول این بازیها، نمایندگان سنگین وزن کشورمان بر روی شیاپ چانگ رفتند که سجاد مردانی پس از 5 ماه دوری از میادین و پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت، توانست در این رقابتهای مهم و حساس با 4 پیروزی ارزشمند و یک باخت، برروی سکوی دوم وزن 80+ کیلوگرم بایستد.

از مهمترین حریفان مردانی در این رقابتها باید به "دیمیتری شوکین" ازبک اشاره کرد که سجاد توانست در مرحله نیمه نهایی، این حریف قدرتمند را که در این چند وقت اخیر عنوان قهرمانی جهان و دانشجویان جهان و همچنین طلای گرندپریکس مسکو را بدست آورده بود، شکست دهد.

سجاد با این مدال ارزشمند 24 امتیاز به اندوخته هایش در رنکینگ المپیکی اضافه کرد و جایگاهش را در رنکینگ تثبیت کرد، از تکواندوکارانی که در این وزن از کسب مدال بازماندند، میتوان به نماینده فرانسه و انگلیس اشاره کرد که در رنکینگ المپیکی وزن چهارم مردان پشت سر سجاد مردانی قرار داشتند.

در این وزن، ایران، امید عمیدی را نیز در اختیار داشت. عمیدی در این مسابقات در نخستین گام نماینده کانادا را از پیش رو برداشت و در مرحله دوم باید به مصاف سجاد مردانی می رفت که با صلاحدید کادرفنی و باتوجه رنکینگ این دو بازیکن و امتیاز المیپیکی این رقابتها، این تکواندوکار از مبارزه با مردانی انصراف داد.

روز دوم بازیها در گروه مردان با مبارزات تکواندوکاران اوزان 58- و 80- کیلوگرم پیگیری شد. در وزن اول المپیکی آرمین هادی پور نماینده کشورمان بود، او در این رقابتها ابتدا نماینده کشور میزبان را برد اما در ادامه مبارزه ای سخت برابر ورزشکار چینی داشت. تکواندوکار چینی که یک سر و گردن از هادی پور بلند تر بود، در این مبارزه با استفاده از فیزیکی که داشت مبارزه را تا لحظات پایانی کنترل کرد و در نهایت، نماینده کشورمان این مبارزه را 13 بر 10 واگذار کرد.

اما در وزن 80- کیلوگرم ماحصل تلاش ملی پوشان کشورمان یک مدال طلا و یک مدال برنز بود، مهدی خدابخشی در این رقابتها با دو پیروزی راهی مرحله نیمه نهایی شد و در این مرحله مسعود حجی زواره از مبارزه با او انصراف داد و در فینال نیز حریف ساحل عاجی مقابل او مبارزه نکرد.

مسعود حجی زواره نیز سه پیروزی ارزشمند (پرتغال، چین و انگلیس) را در شیاپ چانگ ترکیه بدست آورد که در مرحله نیمه نهایی با صلاحدید کادرفنی و باتوجه به رنکینگ نمایندگان کشورمان، مقابل خدابخشی مبارزه نکرد تا مدال برنز این رقابتها برای او شود.

خدابخشی 40 امتیاز و حجی زواره 14.4 امتیاز در راستای افزایش رنکینگ المپیکی برای کسب سهمیه المپیک ریو 2016 در وزن 80- کیلوگرم بدست آوردند.

در روز پایانی این رقابتها نیز وزن 68- کیلوگرم مبارزاتشان را پیگیری کردند که علیرضا نصرآزادانی و ابوالفضل یعقوبی تکواندوکاران کشورمان بودند. ابوالفضل یعقوبی تکواندوکار جوان کشورمان که دومین سابقه حضورش در این رقابتها را تجربه می کرد، بار دیگر مدال برنز این مسابقات را بدست آورد.

او برای کسب این مدال ارزشمند، ابتدا نماینده کانادا را برد، سپس مقابل انگلیس به برتری رسید و با شکست نماینده آذربایجان به مرحله نیمه نهایی راه یافت اما در این مرحله، نتیجه را به تکواندو مکزیکی واگذار کرد و دومین مدال برنز خود را دشت کرد.

علیرضا نصرآزادانی دیگر نماینده کشورمان در این رقابتها، ابتدا 4 بر 2 از سد "ماریو سیلوا" پرتغالی گذشت، سپس "ابل مندوزا" مکزیکی را از پیش رو برداشت اما در مرحله یک چهارم نهایی این رقابتها، نتیجه را به "الکسی دنیسنکو" روسی، دارنده مدال برنز المپیک لندن، نقره قهرمانی جهان و 3 مدال طلای گرندپریکس واگذار گرد و در یک قدمی مدال، از دور مسابقات کنار رفت.

هدایت تیم ملی تکواندوی کشورمان برعهده بیژن مقانلو (سرمربی) و مهدی بی باک و مهرداد یوسفی (مربی) بود.

اما در گروه دختران، تیم دو نفره ایران متشکل از شکرانه ایزدی و اکرم خدابنده بود که هر دو نماینده کشورمان از دور رقابتها کنار رفتند. ایزدی در نخستین گام نتیجه را واگذار کرد و خدابنده در یک قدمی مدال از کسب سکو بازماند.

اکرم خدابنده تکواندو سنگین وزن کشورمان در این مبارزات در نخستین گام پیکاری حساس را پیش رو داشت، نماینده چینی ها که در مسابقات قهرمانی آسیا و بازیهای آسیایی اینچئون برابر خدابنده به برتری رسیده بود، در این زمین حساس و مهم نتیجه را به اکرم خدابنده واگذار و خیلی زود از گرندپریکس ترکیه خداحافظی کرد.

نماینده وزن 67+ کیلوگرم کشورمان که در اولین مبارزه اش در این رقابتها با شکستگی انگشت دست مواجه شده بود و درد زیادی را تحمل می کرد در ادامه مقابل نماینده مکزیک به برتری رسید اما در مرحله یک چهارم نهایی و تنها در حالیکه یک قدم تا رسیدن به مدال فاصله داشت، نتیجه را به تکواندوکار پرقدرت امریکایی واگذار کرد و از دور رقابتها کنار رفت. نماینده امریکا در این وزن بر سکوی نخست ایستاد.

مینو مداح هدایت تیم ملی تکواندوی زنان کشورمان را برعهده داشت.

غلامحسن ذوالقدری، رییس سازمان تیم های ملی تکواندو بعنوان سرپرست و سعید مطوری بعنوان پزشک این تیم را در این رقابتها همراهی کردند. همچنین کیمیا علیزاده، فرزان عاشورزاده و بهنام اسبقی برای آنالیز رقابیشان در این دوره از مسابقات حضور داشتند.

مسابقات گرندپریکس G4 است و به دارندگان مدال طلا، نقره و برنز به ترتیب 40، 24 و 14.4 امتیاز در راستای افزایش امتیازات برای کسب سهمیه المپیک ریو 2016 تعلق گرفت.

این دوره از مسابقات با حضور 234 تکواندوکار از 50 کشور پیگیری شد.

مدال آوران روز پایانی ///

وزن 57- کیلوگرم:

1- جید جونز از انگلیس
2- هوانگ یووین از چین تایپه
3- ریچل باس از انگلیس و نیکیتا گلاسنویک از سوئد

وزن 68- کیلوگرم:

1- الکسی دنیسنکو از روسیه
2- سائول گوتیرز از مکزیک
3- ابوالفضل یعقوبی از ایران و دائی هون لی از کره جنوبی

۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۵۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.