شهنازی در نشست خبری عنوان داشت: میزبان شایسته ای برای اجلاس شورای المپیک آسیا خواهیم بود

شهنازی در نشست خبری عنوان داشت: میزبان شایسته ای برای اجلاس شورای المپیک آسیا خواهیم بود
صبح امروزدبیر کل کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگاران ضمن توضیح برنامه های میزبانی شصت و ششمین دوره نشست شورای المپیک آسیا در تهران، برنامه‌ و دستاوردهایی که با برگزاری این اجلاس به دست خواهد آمد را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ پیش از برگزاری شصت و ششمین جلسه هیات اجرایی شورای المپیک آسیا شاهرخ شهنازی،دبیر کل کمیته ملی المپیک درباره برگزاری این اجلاس در ایران، برنامه‌ها و دستاوردهایی که این اجلاس خواهد داشت صحبت کرد.
شهنازی در ابتدای این نشست ابراز داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزاری چنین اجلاسی در ایران برای نخستین بار است که انجام می شود و همیشه رسانه‌ها عنوان کرده‌اند که کمیته ملی المپیک چه راهکارهایی برای فعال کردن دیپلماسی ورزشی دارد و فکر می‌کنم برگزاری همین اجلاس یکی از مهم‌تر‌ین اتفاقات خواهد بود و می‌تواند کمک فراوانی به ما کند که آثار اجتماعی،ورزشی و دیپلماسی خوبی را در پی خواهد داشت که به آن می‌توان به عنوان دستاورد نگاه کرد.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: با برگزاری چنین جلسه‌ای می‌توانیم حقایق موجود در ایران را به گوش جهانیان برسانیم و این هم یکی از دستاوردهای مهم خواهد بود ،ما می‌توانیم پیام ثبات امنیت کشور را در این قالب منعکس کنیم و از رسانه‌ها می‌خواهیم که  با حمایت مطلوب به نقاط قوت بپردازند، چرا که برگزاری این اجلاس در ایران بازتاب جهانی خوبی خواهد داشت.

شهنازی درباره چگونگی واگذاری میزبانی به ایران و آغاز برنامه‌ها برای برگزاری این اجلاس یادآور شد: در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی اینچئون آقای هاشمی با شیخ احمد دیدار داشته و در همان دیدار میزبانی را پیشنهاد دادیم که جا دارد از شیخ احمد تشکر کنم که با گرمی و استقبال دعوت ما را پذیرفت و با قبول اعطای این میزبانی علاقه ویژه‌ای به ایران نشان داد. البته کشورهای دیگری نیز به دنبال این بودند که میزبانی را بگیرند، اما در نهایت ایران عهده‌دار برگزاری اجلاس شد.

وی افزود: بلافاصله بعد از باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی اواخر دی ماه ستاد برگزاری اجلاس تشکیل شد. البته باید کارهایی صورت می گرفت و به همین دلیل رسانه‌ای نشد. مسئولیت ستاد بر عهده من بود و آقای هاشمی نیز با نظارت مستمر ما را در این راه یاری کرد. چارتی تشکیل دادیم که شامل دو حوزه بین‌الملل و امور اجرایی بود و همچنین کمیته‌هایی نظیر اسکان، پذیرش، بدرقه و استقبال، رسانه‌ها ، فرهنگی و تجهیز فوق برنامه‌ها ، هماهنگ کننده و مترجمان و مالی تشکیل شد.

شهنازی درباره ورود مهمانان به ایران نیز، اظها‌ر کرد: از چهارشنبه ساعت 1:30 بامداد مهمانان در بخش‌های مختلف وارد فرودگاه می‌شوند. خود من نیز در فرودگاه حضور داشته تا از کسانی که وارد ایران می‌شوند استقبال کنیم. حدود 10 نفر از روسای کمیته‌های ملی کشورهای مختلف نظیر برونئی(عضو هیات اجرایی OCA)، قزاقستان (نایب رییس شورای المپیک آسیا)، ماکائو (رییس کمیته‌ رسانه‌های OCA )، هنگ کنگ (نایب رییس شورای المپیک آسیا در شرق آسیا) ، ژاپن (رییس کمیته‌ هماهنگی OCA) ، اندونزی (با توجه به برگزاری باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی دوره بعد در جاکارتا حضور پر رنگی در اجلاس خواهد داشت)، سریلانکا (نایب رییس OCA در جنوب آسیا)، پاکستان (نایب رییس OCA )، سوریه (رییس کمیته‌ ورزش برای همه)، کویت (با توجه به حضور شیخ احمد ممکن است به ایران نیاید) وارد ایران می‌شوند که البته هر کدام از آنها مسئولیت های متعددی را در شورای المپیک آسیا بر عهده دارند.

همچنین دبیران کل کشورهای ویتنام، چین تایپه، امارات و تایلند نیز به ایران سفر خواهند کرد. همچنین در بخش کمیته‌ها، روسای کمیته‌ بانوان، ورزش ، پزشکی، ورزش و محیط زیست، نایب رییس مادام العمر شورای المپیک آسیا و برخی از کارکنان و مقامات OCA به ایران خواهند آمد.

شیخ احمد نیز صبح روز پنجشنبه با هواپیمای شخصی خود به ایران می‌آید که  بنده به همراه آقای افشارزاده که رییس کمیته‌ آمار و اطلاعات OCA و هیئت اجرایی است در مراسم رسمی از او استقبال خواهیم کرد. اجلاس نیز ساعت 10:30 پنجشنبه در هتل آزادی برگزار می‌شود که شیخ احمد مستقیما از فرودگاه به محل اجلاس می‌رود.

دبیر کل کمیته ملی المپیک در ادامه درباره روند برگزاری اجلاس نیز، خاطر‌ نشان کرد: رییس کمیته ملی المپیک و من در اجلاس حضور خواهیم یافت و به عنوان میزبان به مهمانان خوشامد می گوییم و پس از آن شیخ احمد سخنرانی خود را آغاز می‌کند و از آنجا که اجلاس تخصصی است ما جلسه را ترک می‌کنیم. البته بعد از صحبت‌های شیخ احمد اجلاس وارد کار می‌شود و نواب پنج گانه OCA (فوک از شرق آسیا، چارکوک جنوب شرق آسیا، عارف حسن جنوب آسیا، تیمورخان از آسیای میانه و شیخ عیسی آل خلیفه از غرب آسیا) گزارشات مناطق خود را ارائه می‌دهند. پس از آن وقایع مختلفی در برنامه OCA رخ می‌دهد. با توجه به این که نوزدهمین دوره باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی در 18 آگوست 2018 در جاکارتا برگزار می‌شود رییس کمیته‌ هماهنگی گزارش خود را به اجلاس ارائه می‌دهد. از زمانی که میزبان ر‌قابت‌ها مشخص می‌شود، نایب رییسی برای آن تا اتمام آن ر‌قابت‌ انتخاب می‌کنند که این نایب رییس گزارش پیشرفت و مشکلات را بیان می‌کند.

گزارش بازی‌های ساحلی آسیا در بیست و چهارم سپتامبر نیز به میزبانی ویتنام است و بازی‌های زمستانی آسیا که نوزدهم فوریه 2017 در ژاپن برگزار می‌شود و بازی‌های داخل سالن آسیا و ورزش‌های رزمی که به میزبانی ترکمنستان است ارائه می‌شود.

دبیر کل کمیته ملی المپیک ا‌ضافه‌ کرد‌: خو‌شبختا‌نه شورای المپیک آسیا فعالیتش نسبت به گذشته بیشتر شده است و تمامی بازیها را با اهمیت زیاد برگزار می‌کند. به نظرم این اتفاق به دلیل شخصیتی است که شیخ احمد در ورزش جهان پیدا کرده به همین دلیل تاکید زیادی برای فعال کردن شورای المپیک آسیا دارد. پس از گزارشات کمیته‌های چهارده گانه مختلف OCA هر کدام از کمیته‌های مشورتی، مالی ، ورزشکاران، فرهنگی، آموزش ، آمار و اطلاعات ، امور بین‌الملل ، رسانه‌ها ، پزشکی ، صلح از طریق ورزش ، ورزش و محیط زیست ، همگانی و بانوان هر کدام گزارشات خود را در اجلاس ارائه می‌کنند. در نهایت نیز تاریخ و محل بعدی اجلاس تعیین می‌شود.

شهنازی در ادامه درباره برنامه‌هایی که شیخ احمد پس از پایان اجلاس دارد، اظها‌ر کرد: پس از پایان این اجلاس بلافاصله نشست مطبوعاتی برگزار می‌شود که فکر می‌کنم آثار خوبی برای ایران خواهد داشت. پس از آن استراحت دارد و بعد از ظهر پنجشنبه با تعدادی از همراهان به کمیته ملی المپیک خواهد آمد و جلسه ای تخصصی با رئیس  کمیته ملی المپیک و هیات اجرایی خواهد داشت و سپس از ساختمان کمیته بازدید خواهد کرد . بعد از این جلسه به وزارت ورزش و جوانان می‌رود و ملاقاتی را با آقای دکترگودرزی وزیر ورزش و جوانان و معاونان وی خواهد داشت که این هم جلسه مهمی خواهد بود و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. در نهایت نیز شیخ احمد به محل آکادمی ملی فو‌تبا‌ل می‌رود و با توجه به مسئولیت مهمی که در فیفا دارد با کفاشیان که به تازگی نایب رییس آسیای میانه شده است و تعداد زیادی از روسا و دبیران کل فو‌تبا‌ل آسیا جلسه ویژه‌ ای خواهد داشت. از آنجا که ما احترام خاصی برای شیخ احمد قائل هستیم اسکان این افراد را پذیرفته‌ایم. البته در دستور کار آنها ورود پیدا نمی‌کنیم. با این حال فکر می‌کنم که با برگزاری این جلسه فو‌تبا‌ل ما بتواند بهره‌های لازم را ببرد.

دبیر کل کمیته ملی المپیک در مورد دیدارهایی که در حاشیه این اجلاس صورت خواهد گرفت نیز خاطر‌ نشان کرد: در این 48 ساعتی که مهمانان در ایران حضور دارند دیدارهای متفاوت و متعددی را تنظیم کرده‌ایم که از روز چهارشنبه آغاز می‌شود. آقای هاشمی با روسای کمیته‌های ملی المپیک کشورهای مختلف دیدارهای مجزایی را خواهد داشت که می‌تواند زمینه‌های مختلف همکاری با کشورهای مختلف مهیا شود. همچنین من با دبیر کل کشورهایی که نام بردم دیداری خواهم داشت و همچنین یوزای جینگ رییس فدراسیون جهانی ووشو به صورت جداگانه و البته با حضورآقای علی نژاد، رییس فدراسیون ووشوی ایران جلسه‌ای را در محل کمیته ملی المپیک با آقای هاشمی خواهد داشت که این هم جلسه مهمی خواهد بود. با توجه به همکاری خوبی که  رئیس فدراسیون جهانی ووشو با علی نژاد دارد می‌توان برای ایجاد ارتباطات بیشتر استفاده کرد. البته علی نژاد نیز جلسه بازدیدی را تنظیم کرده است تا رییس فدراسیون جهانی ووشو از آکادمی ووشو دیدار کند و طبق صحبت‌هایی که با آقای علی نژاد داشتم برنامه‌های مفصلی را در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: در اجلاس غرب آسیا که به همراه آقای افشارزاده به کویت رفتیم برای برگزاری مسابقات غرب آسیا توافقاتی صورت گرفت و حتی برادر شیخ احمد که رییس کنفدراسیون غرب آسیا است اظهار تمایل کرد که ایران این ر‌قابت‌ها را برگزار کند. ما جلسه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که آقای هاشمی وآقای افشارزاده که عضو هیات اجرایی کنفدراسیون غرب آسیا است حضور دارند و درباره آینده این مسابقات و چگونگی برگزاری آن صحبت‌هایی هم خواهیم داشت. البته ما گفته ایم که قطعا تا قبل از بازی‌های المپیک نمی توانیم این ر‌قابت‌ها را برگزار کنیم. نتایج این جلسه هم قطعا در ایران نهایی نمی‌شود و برادر شیخ احمد از آقای هاشمی دعوت می‌کند به کویت برود و در آنجا نتایج نهایی اعلام خواهد شد. از آنجا که رییس قبلی فدراسیون والیبال که نایب رییس شورای المپیک آسیا نیز هست به ایران سفر می‌کند داورزنی تمایل نشان داد که جلسه‌ای با او داشته باشد.

دبیر کل کمیته ملی المپیک درباره دیگر دیدارهایی که در حاشیه این اجلاس صورت خواهد گرفت گفت: رییس کمیته‌ همگانی OCA دیداری با علیپور که رییس کمیسیون همگانی کمیته ملی المپیک است خواهد داشت. رباب شهریان با رییس کمیته‌ زنان OCA دیدار خواهد داشت. ترکان رییس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک ملاقاتی را با رییس کمیته‌ پزشکی OCA دارد. گائینی رییس کمیسیون محیط زیست نیز با همتای خود ملاقات می‌کند.

وی افزود: با توجه به این که کمیته‌ رسانه‌ای شورای المپیک آسیا برای انجام کارهای رسانه‌ای عظیم با یکی، دو شرکت یا سازمان قرارداد منعقد کرده‌است در اجلاس ماکائو پیشنهاد دادم که سمیناری در ایران برگزار شود تا اهالی رسانه‌ای ایران به صورت جدی در جریان اقدامات آنها قرار بگیرند. در واقع این اجلاس به صورت آموزشی و توجیهی است که البته پذیرفته شده است و در حاشیه این اجلاس می‌توانیم تاریخ نهایی آن را تنظیم کنیم.

شهنازی در ادامه به بحث دستاوردهایی که از میزبانی این اجلاس به دست خواهد آمد نیز صحبت کرد و توضیح داد: در فضای رسانه‌ای جهان با توجه به نظری که می دانید نسبت به ایران دارند برگزاری چنین اجلاسی می‌تواند از لحاظ اجتماعی، ورزشی و دیپلماسی ورزشی آثار خوبی داشته باشد، چرا که مقاماتی که به ایران می آیند شناخته شده هستند و آن چیزی که در ایران می بینند را در کشور خود انعکاس می‌دهند. از رسانه‌ها می‌خواهیم اخبار ایران را به گونه‌ای منعکس کنند که قدرت ایران بیان شود. همچنین در حاشیه اجلاس حدود 20 – 30 نشست برگزار می‌شود که اگر می خواستیم هر کدام از این نشست‌ها به صورت جداگانه صورت بگیرد هزینه‌های زیادی را در بر داشت، اما در حال‌ حاضر در وقت و هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

دبیر کل کمیته ملی المپیک ا‌دا‌مه‌ داد: همیشه اجلاس‌ها در کنار مسابقات برگزار می‌شود که این اتفاق باعث می‌شد اخبار اجلاس گم شود، اما اکنون برگزاری این اجلاس حالت انتزاعی دارد. اخبار آن به صورت گسترده تر پوشش داده می‌شود. این نکته را هم بگویم که در نظر گرفته‌ایم شیخ احمد ، اعضا و همراهان از کاخ سعد آباد و نیاوران بازدید داشته باشد. پیش‌بینی لازم را انجام داده‌ایم که اگر علاقه مند است از این مکانها بازدید کند.

شهنازی درباره هزینه‌های برگزاری این اجلاس نیز تصریح کرد: هزینه پرواز و دعوت از میهمانان بر عهده OCA است و ما فقط هزینه اسکان و غذا را بر عهده داریم.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۰۰

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.