کاپیتان تیم ملی تکواندو: روسیه آوردگاه سختی خواهد بود

کاپیتان تیم ملی تکواندو: روسیه آوردگاه سختی خواهد بود
اتفاقات وزن چهارم در مسابقات جهانی مکزیک 2013، پس از 2 سال تکرار شد اما اینبار این علیرضا نصرآزادانی است که به جای بهنام اسبقی راهی رقابتهای جهانی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون،کاپیتان تیم ملی تکواندو سابقه حضور در 2 دوره مسابقات جهانی را دارد و یکبار به مدال طلا رسیده و یکبار دیگر در یک قدمی سکو، مدال را از دست داده است که البته در هر 2 دوره در وزن 74- کیلوگرم بر روی شیاپ چانگ رفته است. نصرآزادانی که در بیست و دومین دوره مسابقات قهرمانی جهان در وزن 68- کیلوگرم رقابت خواهد کرد، امیدوار است در روسیه، از مدال طلای بهنام اسبقی در مکزیک دفاع کند.
* اتفاقات سال 2013 بر عکس شد!
- نمی خواهم راجع به اتفاقا آن سال صحبت کنم اما شرایط من با بهنام متفاوت شد. متاسفانه بهنام آسیب دید و امیدوارم هرچه زودتر به شرایط مسابقه برگردد. تمام سعی خودم را انجام می‌دهم تا جانشین خوبی برای او باشم.
* شما سابقه حضور در 2 دوره مسابقات جهانی را دارید. از اتفاقات دانمارک می‌گویید؟ در یک قدمی مدال بودید.
- من در مسابقات جهانی دانمارک بسیار آماده بودم. یکماه قبل در رقابتهای دانشجویان جهان طلا گرفته بودم و در جام جهانی هم قهرمان شدم که در هر دو رویداد عنوان بهترین بازیکن را بدست آوردم. در دانمارک آخرین نماینده ایران بودم و تیم هم برای قهرمانی می جنگید. 23 ساله بودم و واقعا فشار روحی و روانی زیادی بر من بود. متاسفانه نتوانستم خودم را جمع کنم و در راند طلایی طی یک اتفاق نتیجه را واگذار کردم، آنهم در حالیکه در یک قدمی مدال بودم البته باید بگویم آن اتفاق تلنگر خوبی برایم بود و استارت کسب مدالهای من بعد از آن مسابقه زده شد.
* و بعد در سال 2011 طلایی شدید و هم تیم قهرمان شد!
- بله و من فکر می کنم تجربه دانمارک خیلی به من در مسابقات جهانی کره جنوبی کمک کرد. در سال 2011 توانستیم در مهد تکواندوی جهان مقتدرانه قهرمان شویم. حریفان قدرتمندی را در این مسابقات داشتم که اتفاقا پای سکو باز هم به یک حریف خوب خوردم و در آنجا مارک لوپز را شکست دادم. طلای جهانی کره جنوبی جزو شیرین‌ترین خاطرات من بود.
*چرا؟
- در سال 2011 یک هفته مانده بود تا مسابقات قهرمانی جهان، زانوی من آسیب دید و من در آن مقطع اصلا تمرین نداشتم. نزدیک مسابقات هم بسیار ناامید بودم اما در روز مسابقه نمی دانم چه اتفاقی افتاد که بهترین مبارزاتم را انجام دادم و برای همین خاطرات آن سال هیچ وقت از ذهنم پاک نمی شود.
* اما بعد از آن 2012 و 2013 برای شما خوب نبود!
- بعد از المپیک لندن که با آنهمه زحمت و فشار و تمرین نتوانستم به هدفم برسم، از نظر روحی بهم ریختم. بعد هم که مسابقات جهانی با آنهمه تلاش و انتخابی، قسمت نبود که حضور داشته باشم. در سال 2014 کمی شرایطم بهتر شد. امروز هم که بعنوان نفر اعزامی به مسابقات جهانی روسیه انتخاب شدم، از این فرصت نهایت استفاده را خواهم برد و از تجربیاتِ گذشته ام درس می‌گیرم تا بتوانم نتیجه ای ایده آل را بدست آورم.
* شما در 2 دوره حضور خود در مسابقات جهانی و در این چند وقت اخیر در وزن 74- کیلوگرم مبارزه کردید اما حالا در وزن 68- کیلوگرم رقابت خواهید کرد. چقدر از این وزن و حریفانتان شناخت دارید؟
- به هرحال من برای خودم هدفی را ترسیم کرده ام و باید برای رسیدن به آن تمام تلاشم را به کار می‌بندم. فیلم مبارزات بازیکنان این وزن را دیده‌ام در این وزن هم اکثرا خوب هستند. وزن شلوغی است اما کره جنوبی، روسیه که قطعا از امتیازات میزبانی نهایت استفاده را می‌برد، مکزیک، آمریکا و ... نفرات خوبی در اختیار دارند.
* چرا همیشه شرایط مسابقات جهانی با همه رقابتها فرق می کند؟ مگر حریفان همان‌هایی که در مسابقات قبل هم حضور داشتند. نیستند؟
- به طور کل شرایط المپیک و مسابقات جهانی با همه رقابتها متفاوت است. مسابقات جهانی هر 2 سال یکبار برگزار می‌شود و شاید یک نفر فقط یکبار شانس حضور در آن را داشته باشد. فشار روانی در این رقابتها خیلی بالا است که باید کنترل شود. بازیکن اگر بپذیرد که در چه جایگاهی است، می تواند بر جو مسابقات غلبه کند. البته الان شرایط فرق کرده است و مسابقات گرندپریکس ها و تورنمنت‌ها هم سطح بسیار بالایی دارد و بازیکنان تجربیات خوبی را در این مدت بدست آورده اند. اما تک تک بازیکنان ما باید صبر و تحمل خود را بالا ببرند تا بتوانند کارایی اصلی خود در شیاپ چانگ داشته باشند.
* شرایط بازیکنان و تیم به چه صورت است؟
- تمرینات خوب و بسیار پرفشار است، هنوز تا زمان اعزام زمان باقی است و قطعا تا شروع مسابقات به آمادگی کامل خواهیم رسید. امیدوارم بتوانیم عملکرد خوبی را داشته باشیم.
* کدام تیم بهتر است؟ تیم اعزامی به جهانی کره جنوبی که قهرمان شد یا تیم اعزامی به روسیه؟
- اول باید بگویم شرایط کاملا متفاوت شده است. الان مسابقات سخت تر شده و من یقینا می گویم تیم ملی کار سختی را در روسیه دارد. امسال سال قبل از المپیک است و این رقابتها هم 120 امتیاز برای المپیک دارد پس هیچ بازیکنی در زمین مسابقه تسلیم نمی شود. یک زمان بازیکن اولین مبارزه اش در جهانی بود اما اکنون اکثر بازیکنان سابقه حضور در گرندپریکس ها و تورنمنت‌های معتبر را دارند که همین باعث شناخت رقبا از هم می‌شود اما در جواب سوالتان و با توجه به تمام این سختی‌ها باید بگویم تیم اعزامی به روسیه بهتر است. بازیکنان ما واقعا شرایط بسیار خوبی دارند.
* المپیک ریو 2016 جزو اهدافِ شما است؟
- فعلا به جهانی فکر می کنم.
* 93 برای شما سال خوبی بود؟
- من اعتقاد دارم همه سال‌ها خوب هستند و این بستگی به دیدِ ما دارد که چطور به اتفاقات پیش آمده نگاه کنیم. اگر یک سال برای ما ناخوشایند بوده، مسئول خودمان هستیم و باید بپذیریم. ضمن اینکه من همیشه به این نکته توجه داشته ام که بعد از هر سختی آسانی است و برای همین تمام سالها برایم خوب بوده اند.
* کدام یک از مدال‌هایتان را بیشتر دوست دارید؟
- طلای بازیهای آسیایی گوانگجو برایم با همه مدالها فرق دارد.
* یک نام برای سال 94 انتخاب کنید.
- سال صبر و سخت کوشی

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.