عاشورزاده: مسابقات جهانی همیشه غافلگیرکننده است

عاشورزاده: مسابقات جهانی همیشه غافلگیرکننده است
بی تردید کسب 9 مدال طلا، یک نقره و یک برنز در طول یکسال برای تکواندوکاری با 18 سال سن، آماری فوق العاده است. فرزان عاشورزاده که 93 را رویایی پشت سر گذاشت حالا بعنوان نماینده وزن 58- کیلوگرم کشورمان در مسابقات جهانی، یکی از اصلی ترین امیدهای تکواندوی ایران در چلیابیسنک است هرچند که معتقد است مسابقات جهانی تنها رویدادی است که پیش بینی از آن کاری غیر منطقی است!

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون تکواندو با قهرمان بازیهای آسیایی اینچئون، نفر اول رنکینگ جهان و المپیک و سونامی تکواندوی جهان را در ادامه خواهید خواند:

* خیلی راحت و بدون دردسر مسافر جهانی شدی!
-واقعا اینطور است؟ من در این مدت و در طول یکسال هرچه مسابقه رفتم فینالیست شدم و در آن به مدال طلا رسیدم و فقط یکبار نقره گرفتم. من آمادگی مبارزه در رقابتهای انتخابی را داشتم اما به هرحال حریفانم تغییر وزن دادند. فکر می کنم انتخاب من بر اساس عملکرد یکساله ام بود و واقعا در این مدت زحمت کشیدم.

* پس سال 93 برای تو یکسال رویایی بود؟
- نمی‌توان نامش را رویایی گذاشت. اما شروع کار من که از هشتم فروردین 93 بود، خدا را شکر نیز تا بدین لحظه در هر مسابقه ای که حضور داشتم، دست پر برگشتم. هرچند که هرچه به المپیک نزدیک می شویم شرایط مسابقات سخت تر می شود. امیدوارم در سال 94 نیز بتوانم در مسابقات بین المللی نتایج خوبی را بدست آورم.

* زمان سال تحویل سال 93 فکر می کردی زمان سال تحویل 94، نفر اول رنکینگ باشی؟
- نه! واقعا به این موضوع فکر نکرده بودم.

* برگردیم به مسابقات جهانی. تو نماینده ایران در وزن 58- کیلوگرم هستی. شرایط مسابقات گرندپریکس را هم تجربه کردی و همیشه در حضور برترین‌های تکواندوی جهان یکپای فینال بوده ای! فکر نمی کنی مسابقات جهانی کمی برای تو آسان است؟
- به نظرم مسابقات جهانی تنها رقابتی است که هیچ چیز در آن معلوم نیست و نمی شود پیش بینی کرد. خیلی ها آمدند و با کوله باری مدال غافلگیر شدند. درست است که در این رقابتها از نظر فنی همه طور بازیکنی می آید. بهترین و بدترین در این مسابقات حضور دارند اما من هیچ تکواندوکاری را دست کم نمی گیرم. مسابقات جهانی همیشه تکواندوکاران و تکواندو دوستان را غافلگیر کرده است.

* گفته‌ای؛ می خواهی اوج کارت در المپیک باشد، برای جهانی چقدر آماده ای؟
- همین طور است. اگر خدا کمکم کند و بتوانم نماینده ایران در المپیک باشم. می خواهم بهترین عملکرد فنی را در این مسابقات داشته باشم اما برای جهانی هم شرایطم ایده آل است و بهترین مبارزات را به نمایش خواهم گذاشت. می خواهم طلای 14 سال پیش این وزن را تکرار کنم.

* پس قول مدال طلای جهانی می‌دهی؟
- تلاش می کنم و امیدوارم که بتوانم به این مهم دست پیدا کنم.

* حریفانت در وزن دوم چه کشورهایی هستند؟ تو با تک تک بهترین های این وزن رقابت‌ کرده ای!
- تکواندوکار چین تنها بازیکنی بود که خیلی من را در مسابقه اذیت کرد. بعد از آن کره جنوبی، آرژانتین، مکزیک، آلمان، برزیل، شیلی و .. امیدوارم همین‌هایی که در گرندپریکس ها بودند، حضور داشته باشند.

* فکر می کنی در جهانی یک پدیده معرفی شود؟
- نمی دانم، اما اگر پیدا شود تلاش می کنم با او هم رقابت کنم و شکستش دهم.

* اگر طلای جهان را بدست آوری، کسب سهمیه المپیک قطعی می شود؟
- درست است که طلای این رقابتها 120 امتیاز دارد. اما به نظرم نمی‌توان بعد از جهانی همه چیز را قطعی دانست چرا که سه دوره مسابقات گرندپریکس و یک فینال، باقی مانده که مجموعه 200 امتیاز می‌شود. من تلاش می کنم نیمه های سال 2015 کسب سهمیه را قطعی کنم. می خواهم با اختلاف امتیاز با نفر دوم، در صدر رنکینگ المپیک باشم.

* شایعه شده است که بعد از برزیل نمی خواهی مسابقه بدهی!
- شاید دروغ 13 بوده. خداحافظی کجا بود؟ فکر می کنم اگر بتوانم نماینده ایران باشم و در المپیک 2016 هم مدال بگیرم، انگیزه ام خیلی بیشتر شود. به قولی می‌گویند موفقیت‌های بزرگ، ورزشکار را تشنه تر می‌کند. بعد از برزیل یک پروژه 4 ساله دیگر دارم برای المپیک بعدی. حرف ها و حدیث ها همیشه بوده است.

* گفته بودی همیشه از خدا خواسته‌ای از مسیرت دور نشوی؟ راه فرزان عاشورزاده چیست؟
- مسیر من، زندگی سالم و دور از حاشیه است. از خدا خواسته ام همیشه کمک حال من باشد تا راه را اشتباه نروم.

* عید امسال سومین سالی بود که در کنار خانواده نبودی.
- همینطور است. یکسال تیم ملی نوجوانان و دو سال رده سنی بزرگسالان. این نبودن ها سخت است به هرحال همه دوست دارند در زمان تعطیلات در کنار خانواده باشند اما هر سال که می گذرد یعنی من به هدفم که ایستگاه المپیک است، نزدیک می‌شوم.

* تو در شبکه های اجتماعی خیلی محبوب شده ای، تا به حال اتفاق افتاده از قضاوت‌ها دلخور شوی؟
- خیلی وقت‌ها شده از برخی نظرات ناراحت شده ام اما وقتی هدفت بزرگ باشد دیگر این صحبت‌ها به چشم نمی‌آید.

* یک مورد را مثال می زنی؟
- حضور ذهن ندارم اما یکبار یکی نوشته بود هر وقت توانستی مدال المپیک بگیری تکواندوکاری. البته راست هم می گفت و این صحبت به من انگیزه داد.

* برای سال 94 یک اسم بگذار.
- سال سخت و مهم.

* سرنوشت سکه های فرزان عاشورزاده چه شد؟ تو در گرندپریکس‌ها هم جایزه گرفتی!
- همه را در بانک گذاشتم.

* و در پایان؟
- واقعا باید از کادرفنی تشکر کنم، استاد مقانلو، بی‌باک و یوسفی واقعا برای ما زحمت کشیده اند و من به شخصه پیشرفت زیادی را در این یکسال داشته ام. از دکتر مطوری هم تشکر می‌کنم. به طور کل ما یک تیم واقعی و همدل هستیم و تمام شرایط برای کسب بهترین نتیجه در جهانی روسیه مهیا است.

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۱۱:۵۳

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.