مولفه های موفقیت ایران در اینچئون (محمدرضا آخوندی)

مولفه های  موفقیت ایران در اینچئون  (محمدرضا آخوندی)

اگر بازیهای آسیایی و المپیک میزانی برای سنجش ورزش قهرمانی ایران باشد ، باید به دلایل مختلف بگوئیم قهرمانان ما نسبت به گذشته حرکت رو به جلویی داشته اند و باید امیدوار بود این روند رو به رشد در بازیهای آتی نیز تکرار شود . در ادامه به چند مولفه از دلایل این پیشرفت ها اشاره خواهیم کرد .

 

رشد مدال های طلا و نقره : چه درست و چه غلط ، رسیدن به مدال هدف و اولویت اصلی تیم های شرکت کننده در رویدادهای بزرگ ورزشی است . مدال هرچه خوشرنگ تر ، ارزش آن نیز بیشتر. بر اساس همین تفکر بود که کمیته ملی المپیک برنامه ریزی گسترده ای برای افزایش کمی و کیفی مدال های ایران در بازی ها انجام داد و نتیجه آن افزایش یک مدال طلا و 3 مدال نقره نسبت به دوره های گذشته بود.در حقیقت اگر بازیهای آسیایی 1974 که ایران میزبان بازی ها بود  و با استفاده از این فرصت  مدال های متعددی در کارنامه ثبت کرد را از گردونه خارج کنیم ، بازی های آسیایی اینچئون بهترین نتیجه تاریخ ورزش قهرمانی ایران در بازیهای آسیایی محسوب می شود.

 

موفقیت بانوان با حجاب: در بازیهای اینچئون اگر تیم 24 نفره زنان دراگون بوت ایران  که در بازی های قبلی حضور داشت و به کره جنوبی نرفت  را در نظر نگیریم ، در حقیقت حضور بانوان ایرانی نسبت به دوره گذشته رشد داشته و این رشد ، افزایش کیفی مدال را نیز با خود به همراه داشته است . در بازی های 2010 گوانگژو از مجموع 88 بانوی شرکت کننده یک مدال طلا و 4 مدال نقره و 9 مدال برنز به دست آمد ، اما در اینچئون 2014 از مجموع 58 بانوی ورزشکار، 2 مدال طلا ، 7 مدال نقره و 9 مدال برنز برای ایران حاصل شد . همه این موفقیت ها زمانی تبلور بیشتری پیدا می کرد که این بانوان با حجاب کامل و با تکیه بر اعتقادات مذهبی خود به سکوهای قهرمانی رسیدند .

 

کیفیت در برابر کمیت : موضوع توجه جدی به اقتصاد مقاومتی در سال جاری و کاهش هزینه های عمومی یکی از مقوله های اصلی  در بخش های مختلف دولتی محسوب می شود . شاید یکی از دلایل کاهش کمی کاروان ایران برای حضور در بازیهای اینچئون ، توجه جدی به این امر باشد که این مورد را  می توان یکی از موفقیت های کاروان ورزشی ایران در این دوره از بازیها قلمداد کرد . کاروان ایران که با 359 ورزشکار در بازیهای پیشین حاضر شده بود در این دوره از رقابت ها با 83 ورزشکار کمتر به رقابت ها رفت و نتیجه به لحاظ کیفی نیز بهتر از گذشته شد .بدین ترتیب  تدبیر کمیته ملی المپیک در انتخاب تیم های ورزشی تا حدود زیادی از هدر رفت سرمایه ملی کاست .

  

افزایش همبستگی ملی : همبستگی ملی یکی از ویژکی های اصلی است که هر تیم در بازیهای بین المللی باید  داشته باشد .به گواه ناظران در بازیهای 2010 گوانگژو این مورد یکی از خلل های کاروان ایران بود . اوج این اختلافات در بین بزرگان نیز زمانی تجلی پیدا می کرد که کار به توزیع مدال می رسید . وجود این یکپارچگی و همبستگی  یکی از مولفه های اصلی کاروان ایران در این دوره از بازیهای آسیایی بود.

۱۹ مهر ۱۳۹۳ ۱۳:۰۶

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.