نشست خبری فدراسیون پزشکی ورزشی در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد؛پورکاظمی: ۲۸۳ تست دوپینگ از ورزشکاران گرفته شد

نشست خبری فدراسیون پزشکی ورزشی در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد؛پورکاظمی: ۲۸۳  تست دوپینگ از ورزشکاران گرفته شد
در ادامه برگزاری نشست های خبری فدراسیون های اعزامی به بازیهای آسیایی اینچئون صبح امروز دکتر لطفعلی پورکاظمی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده برای ورزش کاران اعزامی به بازیهای آسیایی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛در ابتدای نشست خبری رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ضمن اشاره به این موضوع که این برای نخستین بار است که پیش از اعزامی به بازیهای آسیایی از سوی کمیته ملی المپیک نشست خبری برگزار و مسئولان آخرین وضعیت ورزشکاران اعزامی را اعلام کرده و پاسخگوی سئوالات خبرنگاران در این زمینه خواهند بود گفت:بدون تردید این نشست ها باعث می شود تا خبرنگاران عزیز به عنوان نمایندگان مردم از وضعیت و آخرین شرایط ورزشکاران اعزامی به بازهای آسیایی مطلع شده و بخوبی اقدامات انجام شده در این زمینه را منعکس کنند.
وی ادامه داد: از 348 ورزشکار اصلی و ذخیره  حاضر در اردو معاینات پزشکی صورت گرفته است. ارتوپدی، توانبخشی، اکوی قلب، سونوگرافی داخل شکم، معاینات روانپزشکی و آزمایشات خونی، دندانپزشکی و در صورت نیاز سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی از 4 ماه قبل از ورزشکاران صورت گرفته است و ورزشکارانی که آسیب‌دیده بودند به صورت تخصصی مورد درمان قرار گرفتند در حال حاضر هم هیچ یک از ملی‌پوشان از نظر سلامتی ممنوع الاعزام نیستند. ما در برخی موارد مشکلات کم‌خونی داشتیم و در برخی موارد هم به دلیل استفاده از مکمل‌های مجاز آنزیم بالا نیاز به PRP بود. آغاز معاینات از 8 ماه قبل بوده اما پیگیری قطعی از 4 ماه قبل آغاز شد. ما کاروان سالمی را به بازی‌های آسیایی اعزام می‌کنیم البته داشتن یک یا چند آسیب نهفته اجتناب‌ناپذیر است. مشکلات زانو، مچ پا، شانه، گردن و کمر مسائلی بوده که ورزشکار در طول کار حرفه‌ای خود با آن مواجه بوده و آن را درمان می‌کردند.
پورکاظمی در ادامه این نشست از نمونه تست دوپینگ از 283 ورزشکار خبر داد و گفت: در طول 5 ماه گذشته در اردوها و مسابقات انتخابی تست دوپینگ گرفته شده که خوشبختانه تست هیچ کدام از ملی‌پوشان مثبت نبوده است تا روز آخر هم اگر مثبت شد ما روند حقوقی را انجام می‌دهیم و به فدراسیون مربوطه برای حذف ورزشکار اقدام می‌کنیم. البته 30 مکمل مجاز را به 22 فدراسیون اعلام کردیم و لیست آنها را گفتیم که دوستان می‌توانند از داروخانه تهیه کنند. برای المپیک 27 مکمل و بازی‌های گوانگجو 18 مکمل برده بودیم. این مکمل‌ها پروتئینی، ویتامینی و نوشیدنی‌ است. اعلام مکمل‌های مجاز باعث می‌شود ورزشکار به مکمل غیرمجاز رو نیاورد که این مکمل‌ها مورد تائید وزارت بهداشت، فدراسیون پزشکی _ ورزشی و همچنین ستاد مبارزه با دوپینگ است.
رئیس فدراسیون پزشکی _ ورزشی در ادامه با بیان اینکه 18 پزشک و فیزیوتراپ و همچنین کارشناس متخصص تغذیه به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شوند عنوان کرد: ما همانند دهکده المپیک لندن و بازی‌های آسیایی گوانگجو کلینیک داریم. المپیک لندن موفق‌ترین و مجهز‌ترین کادر پزشکی برای ایران بود البته  120 پزشک و فیزیوتراپ در طول 4 سال گذشته با ما کار کرده‌اند و چون قرار است امسال کاروان کیفی اعزام کنیم ما هم 18 نفر را می‌بریم.
وی درباره اعزام روانشناس به بازی‌های آسیایی گفت: کار روانشناس فقط در بازی‌های آسیایی نیست بلکه 95 درصد از فعالیت‌های آنها در طول 2 سال گذشته بوده است که به بهترین وجه عملی شد. اگر استرس و تنش‌های ورزشکاران در اردوها کنترل شود در مسابقه هم قابل کنترل است.
پورکاظمی درباره اینکه برای مصدومان در دهکده بازی‌ها چه تمهیداتی داری یادآور شد: ما پرونده ورزشکاران اعزامی را داریم و می‌دانیم که کدام یک به عنوان مثال سابقه جراحی زانو یا آسیب‌دیدگی در چانه دارند. این پرونده‌ها را با خودمان می‌بریم. اسناد هم در اختیار مسئولان کمیته و وزارت ورزش قرار گرفته است. هر مشکلی که پیش بیاید درمان می‌کنیم. همه تیم‌ها در هر مسابقه‌ای شرکت کنند پروانه سلامت دارند. ما در 600 شهر و شهرستان پزشک ورزشی داریم و در 30 استان کلینیک بزرگ داریم که ورزشکاران تحت کنترل هستند. همه تیم‌ها باید در طول سال گواهی سلامت بگیرند.
رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی درباره اینکه چه توصیه پزشکی به ورزشکاران اعزامی به اینچئون دارید گفت: از ورزشکاران می‌خواهیم با کادر پزشکی و مربیان صادقانه همکاری کنند اگر داروی خاصی مصرف می‌کنند به ما بگویند. ورزشکاران حق ندارند دارو و آمپول به دهکده ببرند و باید آن را به کمیته پزشکی بدهند. داشتن آمپول در دهکده جرم محسوب می‌شود.
وی افزود: داشتن مکمل‌های غیرمجاز ممنوع است و اگر ورزشکاری مکمل مجاری دارد باید در اختیار کاروان بگذارد. خدماتی‌ها در هتل سطل آشغال اتاق‌های ورزشکاران را پلمپ می‌کنند و در اختیار ستاد دوپینگ قرار می‌دهند. بنابراین اگر آنها آمپول و یا ماده‌ای پیدا کنند جرم محسوب می‌شود. در المپیک لندن نزدیک بود چند کاروان اخراج شوند.
وی در پایان گفت: در اینچئون هم تست دوپینگ خونی و هم ادرار گرفته می‌شود. ورزشکاران مراقب باشند اگر حتی قرص سرماخوردگی استفاده می‌کنند با کادر پزشکی هماهنگ باشند.

۹ شهریور ۱۳۹۳ ۱۴:۵۶

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.