رکورد شکنی های بی سابقه دوومیدانی کاران

رکورد شکنی های بی سابقه دوومیدانی کاران
شانزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی جوانان آسیا در حالی با یک رکورد شکنی در رده بزرگسالان، یک رکورد شکنی آسیایی، پنج رکورد شکنی در رده جوانان و یک رکورد شکنی در رده نوجوانان برای ایران به پایان رسید که جوانان کشورمان نشان دادند دوومیدانی ایران در حال پوست اندازی است و آینده درخشانی در انتظار این رشته است.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون دوومیدانی ، این مسابقات پس از چهار روز رقابت تنگاتنگ و فشرده در حالی به پایان رسید که جوانان کشورمان دست به کار بزرگی زدند و نشان دادند که آینده دوومیدانی ایران ورزش پایه و پرمدال المپیک و جهان، چشم انتظار روزهای روشنی است و دست اندرکاران دوومیدانی کشورمان نباید چندان نگران غروب نسل طلایی دوومیدانی ایران باشند.
محمد حسین ابارقی جوان طلایی ایران زمین، بی شک شگفتی ساز این رقابت ها بود. او علاوه بر کسب مدال برنز ماده 100 متر، در ماده 200 متر رکورد ایران و جوانان آسیا را درهم کوبید و توانست با طی کردن مسیر در مدت زمان 20 ثانیه و 63 صدم ثانیه، جواز حضور مستقیم در بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی را بدست آورد و از این نظر بزرگسالان ایران در دوهای سرعت که در رقابت فشرده با یکدیگر بودند را غافلگیر کرد.
آرین زرعکانی دیگر جوان شایسته کشورمان در این مسابقات بود که علاوه بر کسب مدال برنز ماده پرش ارتفاع، توانست با کسب حدنصاب دو متر و هشت سانتیمتر ، رکورد نوجوانان ایران را در مسابقات جوانان آسیا بهبود بخشد.
این جوان خوش آتیه کشورمان نشان داد که پرش ارتفاع ایران علاوه بر کیوان قنبرزاده و محمد رضا وظیفه دوست دو جوان شایسته کشورمان، آینده سازان دیگری هم دارد که در حال طلوع در دوومیدانی ایران هستند.
محمد امین برزی جوان سربزیر و محجوب کاشانی کشورمان نیز کار بزرگی انجام داد و علاوه بر شکستن رکورد جوانان ایران در ماده 110 متر بامانع و کسب مدال برنز مسابقات، امید را دردل دست اندرکاران دوومیدانی ایران برای پیدا شدن ورزشکاری تمام عیار در این ماده سخت پس از خداحافظی روح الله عسگری قهرمان پرآوازه ایران زنده کرد.
وی اگرچه با مانع هایی پایین تر از مانع مسابقات بزرگسالان، 110 متر مانع را در مدت زمان 13 ثانیه و 56 صدم ثانیه طی کرد اما نشان داد در آینده نزدیک دوومیدانی ایران جوان خوش آتیه ای دارد که رکورد طلایی 13 ثانیه و 50 صدم ثانیه بزرگسالان ایران را بتواند تهدید کند وبهبود بخشد.
در ماده سه هزار متر مانع نیز، خلیل ناصری علاوه بر کسب مدال برنز، موفق شد با کسب حدنصاب 9 دقیقه و 3 ثانیه و 54 صدم ثانیه رکورد جوانان ایران را ارتقاء دهد. این رکورد پیش تر در اختیار ابوالفضل محمودیان با زمان 9 دقیقه و 4 ثانیه و 67 صدم ثانیه بود.
جوانان ایران درکارهای گروهی هم عملکرد خیره کننده ای از خود برجای گذاشتند، آنها در دو چهار در 100 متر اگر چه موفق به کسب مدال نشدند اما رکورد ایران را  پس از سال ها بهبود بخشیدند.
در ماده 4 در 100 متر تیم ایران متشکل از اسد، برزی، ابارقی و میهن دوست با زمان 40 ثانیه و 72 صدم ثانیه رکورد پیشین این ماده (40 ثانیه و 86 صدم ثانیه- قائمی، رجبی، عاکفیان و شجری) را به میزان 11 صدم ثانیه بهبود بخشید.
در ماده 4 در 400 متر نیز، تیم کشورمان متشکل از شوریابی، چشمه زار، سبب کار و روحانی توانست با ثبت زمان 3 دقیقه و 9 ثانیه و 61 صدم ثانیه ضمن کسب عنوان نایب قهرمانی رکورد پیشین این ماده (3 دقیقه و 10 ثانیه و 95 ثانیه – مهاجر شجاعی، پائین محله، خزائی و عاکفیان) را به میزان 1 ثانیه و 34 صدم ثانیه کاهش دهد.
به این ترتیب در جریان مسابقات قهرمان جوانان آسیا پنج رکورد در رده های بزرگسالان، جوانان و نوجوانان توسط تیم جوان و آتیه دار کشورمان شکسته شد. این موفقیت علاوه بر اینکه نشان داد دوومیدانی ایران در حال پوست اندازی است و  آینده درخشانی در انتظار دوومیدانی ایران است، خیال دست اندرکاران و علاقه مندان به دوومیدانی ایران را راحت کرد که پس از خداحافظی نسل طلایی ایران، نسل طلایی دیگری در راه است.
ازسوی دیگر، تیم جوانان ایران که به دلیل تداوم مشکلات مالی و کمبود منابع به صورت نه چندان کامل نسبت به سایر تیم های آسیایی راهی مسابقات شد، نشان داد که در صورت توجه و تزریق منابع کافی در ورزش پایه و پرمدال دوومیدانی، این ورزش در آینده نه چندان دور می تواند خیال مسوولان کشور را در کسب مدال های کاروان های ورزشی ایران در بازی های آسیایی با وجود داشتن 141 مدال راحت کند و باعث ارتقاء جایگاه  ورنکینگ ورزش ایران در میادین بزرگ آسیایی و المپیک شود.

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ۰۸:۰۳

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.