رئیس کمیته ملی المپیک: تمام تلاش ما اعزام کاروان کیفی به بازیهای آسیایی است

رئیس کمیته ملی المپیک: تمام تلاش ما اعزام کاروان کیفی به بازیهای آسیایی است
تمام تلاش ما اینست که با کاروان کیفی در بازیهای آسیایی اینچئون حضور داشته باشیم و در این بین نیاز ویژه ای به حمایت رسانه ها داریم.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک ضمن بیان این مطلب گفت: قبل از هر چیزی باد از تلاشها و خدمات اصحاب رسانه تقدیر و تشکر کنم و می بایست بر این موضوع تاکید کنیم که برای موفقیت در بازیهای مهم پیش رو، بدون تردید نیاز به حمایت اصحاب رسانه داریم.
وی ادامه داد: بدون تردید همه شما عزیزان می دانید که در سالجاری  3 رویداد مهم بازی‌های المپیک نوجوانان در نانجینگ (25 مرداد تا 6 شهریور)، بازی‌های آسیایی (28 شهریور تا 12 مهر) و بازی‌های آسیایی ساحلی پوکت انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: بخوبی واقف هستید که  تشکیلات جدید کمیته ملی المپیک و نفراتی که انتخاب شدند، حدود 4 ماه است که کارشان را آغاز کرده‌اند و همه تلاش ما این است که حضور قدرتمندانه و موثری در رویدادهای پیش رو داشته باشیم.کمیته المپیک به عنوان متولی رویدادهای آسیایی و المپیک موظف است مدیریت کلان را بر عهده بگیرد هرچند که بحث‌های فنی و اجرایی بر عهده فدراسیون‌ها است.
هاشمی خاطر نشان کرد: زمانی که کار را در کمیته آغاز کردیم هدفمان این بود که یک چارچوب منظم هماهنگ داشته باشیم. به همین جهت نیاز به یک برنامه استراتژیکی احساس شد. ما برنامه‌ای را در حداقل زمان در سه مرحله تقسیم‌بندی کردیم. در مرحله نخست باید تدوین برنامه می‌کردیم که این کار با همکاری فدراسیون‌ها انجام شد. در مرحله دوم می بایست برنامه‌ی تدوین شده اجرایی می‌شد و بخش سوم هم مربوط به ارزیابی است و به همین دلیل و براساس اساسنامه جدید اواخر سال گذشته مرکز تیم‌های ملی راه‌اندازی و به ساختمان کمیته المپیک منتقل شد.
رییس کمیته ملی المپیک ادامه داد: در طول یک پروسه زمانی 2 ماهه با همه روسای فدراسیون و اعضای کادر فنی رشته‌های احتمالی برای اعزام جلسه گذاشتیم و برنامه‌ها تدوین شد. علاوه بر آن نشست‌هایی در مرکز تیم‌های ملی برگزار شد. وزارت ورزش و جوانان هم جلساتی در این باره داشت. پس از آن کمیته تخصصی مشترک میان کمیته و وزارت برای تصمیم‌گیری در رشته‌های اعزامی و ظرفیت حضور ورزشکاران تشکیل شد نگاه اصلی ما این است که کاروان اعزامی کیفی باشد اما این دلیل نمی‌شود که از کنار برخی رشته‌ها ساده عبور کنیم. از طرفی بنا داریم در بخش بانوان مهربانانه‌تر برخورد کنیم. احساس می‌کنیم که اگر به این بخش توجه لازم شود در آینده شاهد موفقیت‌های بیشتری در بخش بانوان خواهیم بود  چرا که  ورزش بانوان کشورمان از پتانسیل خوبی در عرصه داخلی و خارجی برخوردار است و باید از این پتانسیل نهایت بهره را برد.
هاشمی اظهار داشت: هیات اجرایی تصمیم دارد مرحله به مرحله درباره قطعی شدن رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی تصمیم‌گیری کند و اگر نام برخی از رشته‌ها در فاز اول اعلام شده، به این معنا نیست که سایر رشته‌ها به بازی‌های آسیایی نمی‌روند به همین دلیل وضعیت سایر رشته‌ها در دست بررسی است که بعد از نشست با مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون‌ها، در موردشان تصمیم‌گیری می‌کنیم.
پس از بررسی‌های کارشناسان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان  در فاز اول تکلیف رشته های  کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری ، والیبال سالنی، تکواندو (زنان و مردان) کاراته (زنان و مردان) ووشو (زنان و مردان) بسکتبال، فوتبال (تیم امید)، هندبال، کبدی (زنان و مردان )، دوومیدانی (زنان و مردان )، تیروکمان (زنان و مردان )، بوکس، جودو، قایقرانی (زنان و مردان )، دوچرخه‌سواری ، تیراندازی (زنان و مردان ) و شمشیربازی برای اعزام به اینچئون مشخص شده که قرار است در جلسات مختلف درباره وضعیت یازده رشته دیگر نیز تصمیم گیری شود همچون رشته‌های تنیس روی میز، شیرجه ، شنا و واترپلو ، سپک تاکرا، والیبال ساحلی، هاکی، بیسبال، ورزش‌های سه گانه، اسکواش، بدمینتون، ژیمناستیک و بولینگ.

هاشمی ادامه داد:در برخی رشته ها مثل جودو یا کشتی یا تکواندو درست است که تعداد نفرات اعزامیشان مشخص است ولی این افراد در اردو نیاز به یار تمرینی دارند و به همین دلیل  734 نفر در رشته‌های مختلف در اردو هستند. البته برخی از رشته‌ها قبل از آغاز سال اردوهایشان را شروع کرده‌اند اما اردوهای اینچئون رسما از 5 فروردین استارت خورده است و تا این لحظه  پیش بینی شد 288 ورزشکار شامل 223 پسر و 65 دختر به بازی‌های آسیایی اعزام ‌شوند که این تعداد ممکن است افزایش هم بیابد و پیش بینی شده 520 نفر از رشته های فوق به اردوهای برون مرزی و دیدارهای تدارکاتی خارجی اعزام شوند.
رییس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: ما فعلا هیچ گونه ارزیابی نمی‌توانیم بکنیم.در آینده ارزیابی تقریبی بر گرفته از نظر کارشناسان خواهیم داشت و گزارشی از وضعیت کاروان می‌دهیم. در حین اعزام و پس از اعزام نیز ارزیابی خواهیم داشت.برای قضاوت زود است به همین دلیل نمی‌خواهیم حرفی بزنیم که باعث تضعیف شود و یا برعکس حقی ایجاد کند که کار رشته‌های ورزشی سخت شود. آنچه مهم است طبق ارزیابی خود فدراسیون‌ها نباید تعداد طلاهای ما در اینچئون کمتر از دوره قبل باشد.
هاشمی اظهار کرد: گردهمایی دو روزه شورای المپیک آسیا با حضور 26 کشور از فردا در بحرین آغاز می‌شود. ثبت نام اولیه برای حضور در بازی‌های آسیایی انجام شده اما قرار است درباره تعداد ورزشکاران، اسکان، تعداد اتاق‌های کشورها و... صحبت شود.این بازی‌ها قرار است در 36 رشته و 48 زیرشاخه برگزار ‌شود که البته برخی رشته ها حذف و برخی رشته ها همچون کامپوند به بازی‌ها اضافه شده است.
رییس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سئوال که آیا اختصاص 48 میلیارد تومان به عنوان بودجه سال 93 برای این کمیته برای آماده‌سازی کاروان جهت حضور در بازی‌های آسیایی، المپیک نانجینگ و بازی‌های ساحلی کافی است یا خیر، خاطرنشان کرد: نگاه ما این است که دغدغه‌های مالی از زبان ما گفته نشود. دوست نداریم نگرانی‌ها را به ورزشکاران و کادر فنی انتقال دهیم. وظیفه ما و وزارت ورزش این است که دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم. فدراسیون‌ها در جریان تامین منابع مالی هستند هر چند این موضوع تنها مربوط به ورزش نیست. از طرفی اعتبارات پاراآسیایی هم در بین اعتبارات ما قرار گرفته است. ما نیاز به 150 میلیارد تومان داشتیم اما اعتبارمان 48 میلیارد برای سال 93 است. قطعا کمبود مالی داریم که باید مدیریت شود و یکی از دلایل اعزام کاروان کیفی کمبود اعتبارات است که مسئولان محترم وزارت ورزش و جوانان قول کمک و مساعدت داده اند.
هاشمی درباره آخرین وضعیت جذب اسپانسر برای کاروان تاکید کرد: گروهی از طرف هیات اجرایی مامور شدند. ما پیش‌بینی کردیم که در حداقل زمان اسپانسرهایی را پیدا کنیم تا بخشی از کار را مرتفع کنند. فراموش نکنید انتخابات کمیته با 14 ماه تاخیر برگزار شد. اگر به موقع بود، ما 14 ماه در کار برنامه‌ریزی جلو بودیم..
رییس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: در بدنه کمیته المپیک و هیات اجرایی اعضای خوبی حضور دارند. شاید از نظر مردم توقعاتی باشد. خود رسانه می‌تواند دغدغه‌ها و مشکلات گذشته را انتقال دهد و توقعات را کم کند. راهکار اصلی کمک رسانه‌ها است. ما باید صادقانه با مردم حرف بزنیم. بنا داریم وقتی وضعیت کادر هر رشته‌ای مشخص شد، یک نشست اختصاصی برای هر رشته با رسانه‌ها بگذاریم تا وضعیت خودشان را تشریح کنند. از دل صحبت‌های آن‌ها می‌توان عملکردشان را ارزیابی کرد و در جریان نتایج‌شان قرار گرفت.
هاشمی درباره بازی‌های المپیک نوجوانان در نانجینگ نیز گفت: این بازی‌ها برای دومین بار برگزار می‌شود. در دوره قبلی من سرپرست کاروان بودم. بیشتر نگاه IOC از برپایی این بازیها مباحث فرهنگی و اخلاقی است. از آنجا که بازی‌های المپیک به سمت حرفه‌ای‌گری و رفتارهای حرفه‌ای می‌رود ممکن است مسائلی را با خود داشته باشد. در همین راستا این بازی‌ها در رده سنی نوجوانان و جوانان با رویکرد فرهنگی برگزار می‌شود. تاکنون ایران 12 سهمیه در رشته‌های وزنه‌برداری (2 سهمیه)، والیبال ساحلی (2 سهمیه)، تیراندازی (یک سهمیه)، جودو (یک سهمیه)، تکواندو (سه سهمیه)، شنا (چهار سهمیه که دو نفر اعزام می‌شوند) و سوارکاری (یک سهمیه) کسب کرده است. رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی،‌سه گانه، بسکتبال سه نفره، بوکس، پینگ‌پنگ، فوتبال، شمشیربازی، دوومیدانی، ژیمناستیک، بدمینتون و تنیس هم ممکن است طی دو ماه آینده در رقابت‌های انتخابی بتوانند سهمیه بگیرند و پس از آن ترکیب نهایی کاروان اعزامی مشخص می‌شود.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۶:۱۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.