روند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک

روند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک
روند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک بر روی سایت کمیته قرار گرفت.

بسمه تعالی

 

کلیه اعضای محترم مجمع عمومی کمیته ملی المپیک

                                                              

با سلام،

احتراماً، بنا به درخواست برخی از اعضای محترم مجمع مبنی بر اطاع از فرایند اصلاح اساسنامه، ضمن ارسال گزارش مختصر پیوست، نکات حائز اهمیت این فرایند به شرح ذیل جهت اطلاع به حضور تقدیم می شود:

× ویرایش نخست  اساسنامه در تاریخ 16/11/91 (به شماره نامه 6486/3/91/16) برای کلیه اعضای مجمع ارسال شد.

× در جلسه غیر رسمی مجمع  که در تریخ 14/12/91 برگزار شد، هفت نفر از اعضای مجمع (آقایان زارع پوراشکذری، کامبوزیا، داورزنی، میرزاخانی، میرسلیم، صبور و پولادگر به نمایندگی از اعضای مجمع) و آقای حمید سجادی معاون فنی فدراسیون ها به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر ورزش و جوانان، و همچنین خانم ماندانا رسولی از وزارت ورزش و جوانان انتخاب شدند تا نسخه فارسی اساسنامه را به دقت بررسی و نظرات اعضا را در خصوص اساسنامه اصلاح شده جمع آوری نمایند.

× در هر مرحـله از اصلاح، اساسنامه فارسی پس از تایید و امضاء کلیه صفحات اساسنامه توسط 7 نماینده منتخب مجمع عمومی، 2 نمایـنده وزارت ورزش و جوانان و اعضـای هیئت اجرایی، به همـراه ترجـمه انگلیسی به کمیته بین المللی المپیک ارسال شده است.

×در تاریخ 15/12/91، یک نسخه از اساسنامه برای کلیه اعضای مجمع ارسال (7029/3/91/16) و درخواست شد  نظرات خود را حداکثر تا تاریخ 22/12/91 اعلام نمایند تا در کمیته متشکل از نمایندگان مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

× در میان پاسخ های دریافتی، 3 ، 4 مورد تشکر و برخی تغییرات جزئی مشاهده شد. عمده اعتراضات مربوط به اعضایی بودند که طبق منشور المپیک در اساسنامه جدید از ترکیب مجمع حذف شده بودند.

× نسخه نهایی نیز در خرداد ماه پس از تایید 2 نفر نماینده وزارت ورزش و 7 عضو منتخب مجمع و اعضای هیئت اجرایی به IOC  ارسال و تاییدیه دریافت شد.

× در جلسه مجمع عمومی مورخ 20 خرداد 92 ، پس از ذکر صلوات، از حضار خواسته شد که برای حفظ صورت قانونی تصویب اساسنامه، موافقت خود را با بلند کردن دست اعلام نمایند که کلیه اعضای محترم (بجز 2 یا 3 نفر)  موافقت خود را اعلام و  اساسنامه را تایید نمودند. عکس های روز مجمع در آرشیو خبری و سایت ها موجود است.

 

تصویب نهایی اساسنامه:

 ×اعــمال برخی از اصلاحات مورد نظر IOC، با توجه به عدم همخوانی با مقتضیات ورزش کشور، قابل قبول نبوده و در اکثر موارد سعی شده است در جهت حفظ منافع ملی، تعدیل شوند که در این میان به دو مورد ذیل می توان اشاره نمود:

·         اخذ مجوز هیئت اجرایی IOC جهت گنجاندن 6 نماینده ورزشکاران در زمره اکثریت آراء مجمع جهت حفظ 12 عضو غیرالمپیکی در ترکیب مجمع (مصوب IOC به تاریخ 31 می 2013/10 خرداد 92 - سن پطرز بورگ) که موجب شد تعداد اعضای مجمع از 51 نفر به 63 نفر افزایش یابد.

·         حفظ وزیر ورزش به عنوان عضو در ترکیب مجمع علیرغم تاکید مصرانه IOC بر حذف کلیه نمایندگان نهادهای دولتی از ترکیب مجمع

 

× سایر مورد حائز اهمیت  در مکاتبات IOC

·         تاکید بر این که رییس فدراسیون اساساً تنها نماینده رسمی و قانونی هر فدراسیون می باشد.

·         اعضای مجمع عمومی و هیئت رئیسه فدراسیون ها می بایست در فرایندی انتخاباتی تعیین شده باشند.

× در نهایت، تاییدیه نهایی IOC در تاریخ 21 آگوست 2013 برابر با 30 مرداد 92 اخذ گردید.

تاریخ انتخابات

× پس از دریافت مجوز مشروط کمیته بین المللی المپیک برای برگزاری انتخابات در شهریور ماه 92 و متعاقب هماهنگی با آقای صالحی امیری سرپرست وقت وزارت ورزش، تاریخ انتخابات کمیته المپیک 30 آذر 92 مشخص شد.

× پس از انتخاب جناب آقای دکتر گودرزی به عنوان وزیر محترم ورزش و جوانان و ترجیح ضمنی ایشان بر تعویق انتخابات کمیته، هماهنگ شد که انتخابات در تاریخ 30 دی 92 برگزار شود.

 

آیین نامه اجرایی انتخابات

× طبق تبصره ذیل ماده 6 اساسنامه مصوب اخیر کمیته المپیک، هیئت اجرایی مکلف به تدوین آیین‌نامه اجرایی انتخابات می باشد و آیین نامه مذکور، چند روز پیش از آغاز فرایند انتخابات تصویب نهایی شده و کاملا قانونی و لازم الاجرا بوده و مغایرتی با اساسنامه ندارد.  

× کلیات پیش نویس آیین نامه در جلسه هیئت اجرایی مورخ 18 آبان ماه 92 مورد موافقت قرار گرفت تا پس از تکمیل در جلسات بعدی هیئت اجرایی به تصویب نهایی برسد. با تعویق انتخابات، روند تدوین آیین نامه با تامل بیشتری انجام شد.

× کمیته نظارت بر انتخابات به عنـوان نماینـده هیئت اجرایی، بر فرایند انتخابات نظارت می نماید، ولی اجرا کننده دبیرکل است. وظیفه نظارت قبلا بر عهده هیئت اجرایی بوده است که در جهت کاهش شائبه ها، این وظیفه به کمیته نظارت تفویض شده است (که تنها یک عضو هیئت اجرایی در آن حضور دارد). ضمن این که طبق ماده 20 اساسنامه کمیته ملی المپیک،  "دبیرکل، مجری مصوبات هیئت اجرایی بوده و اختیار تام دارد که کلیه امور اجرایی کمیته را پس از تصویب به انجام برساند."

 

 با تشکر از حسن توجه و همکاری کلیه اعضای محترم مجمع عمومی در فرایند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک.

 

 

بهرام افشارزاده

         دبیرکل                                                             

 


روند اصلاح اساسنامهروند اصلاح اساسنامه

۲۵ دی ۱۳۹۲ ۱۱:۰۹

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.