علی‌نژاد: ایران الگوی ووشوی جهان شده است

علی‌نژاد: ایران الگوی ووشوی جهان شده است

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک، دکتر مهدی علی‌نژاد در این نشست خبری سال 92 را شلوغ‌ترین و پر کارترین سال تاریخ ووشوی ایران دانست و گفت: امسال چندین مسابقه بین‌المللی مهم را پیش‌رو داشتیم که خوشبختانه در همه آنها نتایج خوبی را کسب کردیم.

 وی افزود: ورلد گیمز در کلمبیا اولین مسابقه‌ای بود که شرکت کردیم و هر چهار نماینده ما به مدال طلا دست یافتند. مسابقات جوانان آسیا در فیلیپین دومین رقابت ما بود که ملی‌پوشان ایران توانستند در بخش ساندا نایب قهرمان و در مجموع مقام سوم را کسب کنند. ووشوکاران ما در این رقابت‌ها برای اولین بار هفت مدال طلا کسب کردند و اقتدار خود را نشان دادند.

 رییس فدراسیون ووشو، بازی‌های کشورهای اسلامی را سومین رقابت اعزامی ووشوکاران دانست و گفت: ملی‌پوشان ما در آن جا هم موفق بودند و شش مدال طلا را کسب کردند که این مدال‌ها تاثیر زیادی در ارتقای جایگاه ایران به مکان دوم داشت. کاروان ما در دوره قبل بازی‌های کشورهای اسلامی با دو برابر این تعداد ورزشکار در جای چهارم قرار گرفته بود.

 وی در مورد کامبت گیمز در روسیه گفت: تیم ما در آنجا نیز نتیجه‌ بسیار خوبی را کسب کرد و سه مدال طلا به دست آورد. با این طلاها کاروان ایران در جای چهارم قرار گرفت. ووشوی ایران در این رقابت‌ها به اندازه هشت رشته دیگر که در کنار ما حضور داشتند مدال طلا کسب کرد. اگر این طلاها نبود، کاروان ایران جایگاه پایین‌تری را کسب می‌کرد.

 دکتر علی‌نژاد در ادامه گزارش مفصلی را از نتایج ملی‌پوشان در مسابقه‌های قهرمانی جهان در مالزی ارائه کرد و گفت: ملی‌پوشان ما در مالزی درخشش خوبی داشتند و جا دارد از زحمات آنها تشکر کنم. در حالی که در مسابقات مالزی شانس کسب دو مدال از ما کم شده بود و در تالو هم فرم‌هایی اضافه شده بودند با این حال توانستیم نایب قهرمانی خود را تکرار کنیم.

 وی افزود: علی‌رغم مشکلاتی که در دو سال گذشته وجود داشت با این حال در مسابقات مالزی شش طلا گرفتیم و در بخش ساندا یک مدال کمتر از چینی‌ها کسب کردیم. این نشان می‌دهد که فاصله ما با چینی‌ها کم شده است.

 علی نژاد در مورد مدال‌های طلای بانوان گفت: از سه طلایی که بانوان ما در این بخش گرفته‌اند، طلای الهه منصوریان که با آسیب دیدگی‌ شدیدش از ناحیه صورت ، گونه و بینی به دست آمد شیرینی خاصی داشت. این طلا تحسین حاضران در سالن را بر انگیخت و لازم است که از او تقدیر ویژه‌ای کنم.

 وی با اشاره به این که مدال طلای امیر فضلی هم شیرینی خاصی داشت، گفت: او توانست نماینده روسیه را که پنج دوره قهرمان جهان شده بود، شکست دهد و طلا بگیرد. این طلا شگفتی مسابقات بود. سجاد عباسی دیگر سانداکار ایران که به دلیل شکستگی ساق پا در همان مبارزه اول شانس کسب مدال را از دست داد، بدشانس بود. این حادثه تلخ یک مدال قطعی را از ما گرفت. جا دارد از زحمات او هم تشکر کنم. جواد آقایی هم در فینالی زودرس به حریف چینی باخت. کار او هم خیلی خوب بود.

 رییس فدراسیون ووشو با تاکید بر این که قبل از شروع مسابقات جهانی تصمیمات مهم در هیات رییسه فدراسیون جهانی گرفته شد، گفت: شرایط حضور جوانان در المپیک نانجینگ 2014 ،‌ مسابقات قهرمانی جهان جوانان در ترکیه، اضافه شدن چهار فرم سنتی به مسابقه‌های جهانی 2015، استفاده از ساق بند برای امنیت بیشتر، وزن کشی ورزشکاران به صورت روزانه در مسابقه‌های جهانی، سید بندی کشورهای قوی‌تر، برگزاری مسابقه‌های جام جهانی برای نخستین بار خارج از چین و در ویتنام و سپردن میزبانی مسابقه‌های قهرمانی جهان 2015 به اندونزی از جمله موارد مهمی بود که در هیات رییسه در مورد آن بحث شد و به تصویب رسید.

دکتر علی نژاد ادامه داد: بحث دیگری که در هیات رییسه مطرح شد و اهمیت زیادی داشت، تغییر اساسنامه و منطبق تر شدن آن با روح المپیک و نزدیک شدن به معیارهای IOC بود تا ووشو بتواند در آینده المپیکی شود. در این بخش کمیته‌ بانوان فدراسیون جهانی تشکیل شد و یکی از ورزشکاران زن به عضویت هیات رییسه در آمد. همچنین در هیات رییسه تصویب شد که دولتها نتوانند در فدراسیون‌ها دخالت کنند که این مورد در منشور المپیک هم ذکر شده است. از این پس قرار شد هر دخالتی که در فدراسیون‌ها صورت بگیرد، با تعلیق روبرو شود.

 وی به نتایج تالوی ایران در مسابقه‌های جهانی اشاره کرد و گفت: عملکرد تیم دوئیلین و فرشاد عربی خوب بود و مدال‌های ارزشمندی را کسب کردند، اما احسان پیغمبری باید بیشتر تلاش کند چون کمتر از انتظارات ظاهر شد. هانیه رجبی با 18 سال سن مدال برنزی را به دست آورد که نوید بخش آینده‌ای خوب است.
 
رییس فدراسیون ووشو با تاکید بر این که با موفقیت‌های این رشته، کشورهای جهان ایران را الگوی پیشرفت خود قرار دادند، گفت: آنها دیگر چین را به عنوان الگوی پیشرفت قبول ندارند، چرا که شرایط ووشو در چین با همه جا متفاوت است. ایران که در مدت شش سال از مقام سیزدهمی جهان به نایب قهرمانی رسیده الگوی پیشرفتی بسیار خوب برای آنهاست و این مساله را بارها به من گفته‌اند.

 علی نژاد در مورد ادامه همکاری خانم پانگ به عنوان سرمربی ساندای بانوان گفت: او اوایل ژانویه یک امتحان مهم دارد و غیر از آن خواسته‌هایی از ما دارد که در صورت برطرف کردن آن خواسته‌ها و حل شدن بقیه مسائل حتما نیازمند حضور این مربی موفق در ایران هستیم.

 وی در مورد تالو نیز گفت: در بخش تالو نیازمند حضور مربیان چینی هستیم، اما به دلیل مشکلات مالی شرایط استفاده از آنها فراهم نیست. ضمن این که باید بگویم ما در دو دوره قبل مسابقه‌های جهانی با مربیان چینی هم به مدال طلا نرسیده بودیم. اما در این دوره با مربیان ایرانی مدال طلا کسب کردیم. آن هم در رشته‌ای که سلیقه داوران در آن نقش دارد.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران می‌تواند میزبانی یک دوره از رقابت‌های جهانی را بگیرد؟ گفت: پیشنهاد ما برای میزبانی رقابت‌های جام جهانی در سال 2016 است که نایب رییس فدراسیون جهانی آن را پذیرفت، ولی برای تصویب آن باید هیات رییسه جهانی نظر دهد. پیشنهاد داده‌ایم که آن رقابت‌ها به صورت مجزا یعنی بانوان در صبح و آقایان در بعد از ظهر و با کادر داوری مجزا صورت گیرد.
 
علی نژاد باز هم به مشکلات مالی فدراسیون اشاره کرد و گفت: در سال 91 علی‌رغم این که می‌گویند پول نبود، همه فدراسیون‌ها تقریبا 80 درصد بودجه را گرفتند، اما فدراسیون ووشو تنها 33 درصد گرفت. همین سال گذشته حدود دو و نیم میلیارد تومان هزینه داشتیم که از این مقدار 620 میلیون را وزارتخانه و حدود 900 میلیون را کمیته ملی المپیک کمک کرده‌اند و بقیه را از منابع مالی دیگر تهیه کردیم. اگر قرار باشد در بازی‌های آسیایی اینچئون نیز مانند بازی‌های آسیایی قبلی ووشو سه مدال طلا بگیرد با این شرایط نمی‌شود.

 علی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا تیم ملی ساندای مردان در چند سال اخیر کاپیتان ندارد؟ گفت: رشته ما رشته‌ای فردی است و همه ملی‌پوشان توانایی اداره خود در شرایط سخت را دارند و کاملا آماده هستند. نیازی نیست که یک نفر را به این عنوان انتخاب کنیم.

در بخش دیگری از این نشست بدرالملوک کهرنگی، نایب رییس بانوان فدراسیون در مورد تمدید قرارداد پانگ یان، سرمربی بانوان تیم ملی ساندا، گفت: توافقات اولیه با او انجام شده است و اگر ان‌شاءالله مشکلات مالی برطرف شود، فکر می‌کنم در نیمه اول دی ماه به ایران باز گردد و اردوهای تیم ملی را شروع کنیم.

 توحید اسدیان، سرمربی تیم ملی تالو هم در بخش پایانی این نشست پیرامون مسائل تالو گفت: برای حضور در مسابقه‌های جهانی تقریبا چهار ماه برنامه داشتیم. آن هم در شرایطی که فرشاد عربی مصدومیت شدیدی داشت. پزشک معالج او توصیه کرده بود که نمی‌تواند سه مسابقه را شرکت کند، اما این جوان خوب ایرانی علی‌رغم این که درد زیادی را از ناحیه زانو تحمل می‌کرد در هر سه مسابقه شرکت ‌کرد و مدال‌های ارزشمندی را به دست آورد.

 وی ادامه داد: در این دوره از رقابت‌های جهانی تالوکاران بیشتری نسبت به دوره‌های قبل شرکت کرده بودند و کار بسیار سخت بود، اما علی‌رغم این مشکلات ملی‌پوشان ما برای نخستین بار طلای تالو را به دست آوردند که حتی با مربیان چینی هم به دست نیامده بود. قول می‌دهم که اگر حمایت های وزارت ورزش و جوانان و مسئولان فدراسیون ادامه داشته باشد بتوانیم در بازی‌های آسیایی اینچئون دو مدال ارزشمند را به دست آوریم.
 
حسین اجاقی، سرمربی تیم ملی نیز در مورد این سوال که چرا تیم ملی ساندا در سبک‌ وزن‌ مشکل دارد؟ گفت: قدرت ما بیشتر در اوزان میانی و بالاتر است و در سبک وزن‌ مشکل داریم که برنامه‌های مختلفی را برای ارتقای این بخش در نظر داریم. برای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون در اوزان 56 یا 60 یک نفر را اعزام خواهیم کرد که امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها این مشکل در سبک وزن ها هم برطرف شود.
 
در این نشست خبری مجید ملکی، مدیر تیم های ملی و حیدری، دبیر فدراسیون ووشو نیز حضور داشتند.

۲۰ آبان ۱۳۹۲ ۱۵:۵۹

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.