دکتر پورکاظمی تشریح کرد؛خطرات مصرف مکمل‌ها برای نوجوانان و جوانان

دکتر پورکاظمی تشریح کرد؛خطرات مصرف مکمل‌ها برای نوجوانان و جوانان
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی از خانواده ها خواست نسبت به مصرف مکمل‌ ها توسط نوجوانان و جوانان ورزشکارشان حساسیت داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت خبری فدراسیون،دکتر لطفعلی پورکاظمی با بیان اینکه باشگاه مکانی ارزشمند برای تامین سلامت جوانان و بقای سلامت جسمی و روحی یک جامعه ورزشی است، گفت: بیش از 90 درصد از مربیان ورزشی باشگاه ها در دوره     های آموزشی مبارزه با دوپینگ و استفاده از مکمل ها شرکت کردند و اطلاعات لازم را در این خصوص دارند .

وی بهترین مکمل را برای افرادی که به صورت حرفه     ای ورزش نمی کنند، انواع غذاهای طبیعی ذکر کرد و افزود: سبزیجات، میوه ها، انواع گوشت   ها و مواد نشاسته     ای بهترین مکمل برای جوانانی است که به ورزش می پردازند و بدن آنها نیازی به مصرف مکمل ندارد مگر در مورادی که وزن فرد خیلی کم باشد و شرایط خاصی داشته باشد که آن هم تنها با مجوز پزشک می   توان از این داروها استفاده کرد و مربیان باشگاه ها حق ندارند هیچ گونه مکملی تجویز کنند یا در باشگاه به فروش برسانند .

دکتر پورکاظمی با هشدار نسبت به مصرف مکمل   ها به ویژه مکمل   های غیر مجاز تاکید کرد: جوانان نباید تصور کنند که برای داشتن یک آناتومی زیبا باید به سراغ مکمل   ها بروند. زیرا مکمل به خودی خود می تواند فرد را به سمت دوپینگ و استفاده از داروهای نیروزا پیش ببرد. ضمن اینکه مکمل   هایی مانند ناندرولون، سوما و تستوسترون و یا پودرهای لاغری که حاوی شیشه هستند اثرات بسیار زیان   آوری بر بدن به جای می گذارند و در مواردی باعث اعتیاد می شوند .

وی با بیان اینکه مکمل های مجاز نیز تنها با اجازه پزشک باید مصرف شوند، گفت: مکمل هایی مانند پودر way یا آمینو یا انواع امگا 3 و فارماتان باعث ازدیاد پروتئین و ویتامین در بدن می شود و باعث آسیب هایی به کلیه و حتی بروز بیماری نقرس خواهد شد .

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی مرگ ناگهانی، سکته قلبی و مغزی، نارسایی کبد،کبد چرب، نارسایی کلیه و دیالیز، اختلالات تنفسی، ناباروری، خونریزی دستگاه گوارش، اختلالات عملکردی اعصاب و عضلات و افسردگی یک قطبی و دو قطبی را از جمله عوارض استفاده غیرمجاز از مکمل های نیروزا و مکمل های  غیر استاندارد ذکر کرد و بیان داشت: ممکن است در افرادی که از داروها و مکمل های غیرمجاز استفاده کرده اند عوارضی مانند دل پیچه، تهوع، استفراغ و ادرار خونی به صورت آنی ظاهر شود بنابراین خانواده ها باید نسبت به این عوارض و احتمال مصرف مکمل های غیر مجاز توسط نوجوانان و جوانان هوشیاری لازم را داشته باشند .

وی با بیان اینکه بدنی که با مکمل عضله ای می شود همچون بادکنکی است که با قطع مصرف مکمل می ترکد و چروکیده می شود، تصریح کرد: خانواده باید نسبت به سلامت باشگاه   هایی که نوجوانان در آنها حضور می یابند اطمینان داشته باشند و در صورت مشاهده مواردی مانند فروش مکمل در باشگاه هیات های پزشکی ورزشی شهرستان ها یا ادارات ورزش و جوانان را در جریان قرار دهند تا با باشگاه   های متخلف برخورد شود

 

۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ۱۰:۵۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.