رئیس کمیته ملی المپیک در همایش خصوصی سازی ورزش:ورزش فقط پرکردن اوقات فراغت نیست

رئیس کمیته ملی المپیک در همایش خصوصی سازی ورزش:ورزش فقط پرکردن اوقات فراغت نیست
ورزش فقط پرکردن اوقات فراغت نیست بلکه امروزه ورزش در اقتصاد جایگاه پیداکرده و در ایجاد شغل،درآمد ها و حتی در سیاست جایگاه دارد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک ؛محمد علی آبادی رئیس کمیته ملی المپیک و نائب رئیس شورای المپیک آسیا در نخستین همایش بین المللی خصوصی سازی و سرمایه گذاری در ورزش ضمن قدر دانی از مسئولین برگزاری این همایش تصریح کرد :خصوصی سازی در ورزش امری بدیهی است و  اگر دوستان بروند مثلا در کشورهای اروپایی به جهت ورزشی مسائل را بررسی کنند می بینند که در آنجا هم اگر فوتبالش دارد کار می کند یک سری کمکهای دولتی هم در کنارش وجود دارد به عنوان مثال در اروپا برای کسی که می خواهد مجموعۀ ورزشی بسازد زمین بصورت اجارۀ بلندمدت و تقریبا می شود گفت بصورت رایگان در اختیارش قرار میگیرد.

وی ادامه داد:کسی که میخواهد مجموعه ورزشی بسازد وام با بهره و سود 3 درصد به او داده می شود. در آنجا کسی به آن مجموعۀ یا سالن کار ندارد که قیمتش را بالا برده یا پایین آورده بستگی به درخواست و تقاضا و مردم دارد که البته  یک درصدی از هزینه های آن مجموعه را دولت تقبل کرده که پرداخت کند. مثلاً 30 درصد 20 درصد و یا قانون گذاشته اند که باید یک درصد درآمدشان را صرف تبلیغات کنند و به ورزش در آن منطقه حق رایت و حق پخش تلویزیون قائل شده اند.

رئیس کمیته ملی المپیک ضمن اشاره به این موضوع که 14 یا 15 مزیت بود که دولت برای خصوصی سازی  ایجاد کرده بود خاطر نشان کرد: امروز ورزش فقط پرکردن اوقات فراغت نیست. امروز ورزش در اقتصاد جایگاه پیداکرده. امروز ورزش در ایجاد شغل و اشتغال جایگاه پیدا کرده. امروز ورزش در سیاست جایگاه دارد. امروز ورزش در نشاط و سلامت جامعه نقش ویژه ای ایفاد میکند. و امروزه ورزش در اقتدار ملی و معرفی در سطح جهان نقش مهمی دارد و بدون تردید با حمایت های مجلس و دولت محترم و با برگزاری وتداوم این نشست ها و تبادل نظرها می توانیم در امر خصوصی سازی ورزش موفق باشیم.

 وی ادامه داد:مردم امروز نسبت به گذشته خیلی برای ورزش ارزش قائلند و بر خلاف گذشته هزینه هم می کنند مردم برای ورزش یک ارزش ویژه قائل هستند. دانشگاه ما، دولتی ها، بخش خصوصی، همه و همه ورزش را به عنوان یک نیاز برای کشور احساس می کنند. شاید در سالهای دور مردم  ورزش را لازم و ضروری نمی دانستند اما امروز در شهرهای بزرگی مثل تهران، در کشوری که بیش  از 75 میلیون نفر جمعیت دارد ورزش به عنوان یک نیاز و ضرورت برای همه پذیرفته شده است .امروز ورزش بیانگر توانایی و اقتدار کشورهاست. اگر شما کشورها رو مورد مطالعه قرار دهید به این نتیجه می رسید که جایگاه یک کشور در المپیک بیانگر جایگاه اقتصادی اش است.

نائب رئیس شورای المپیک آسیا خاطر نشان کرد: یک زمانی به دلیل کمبودهای فضاهای ورزشی و عدم حضور مردم در اقتصاد ورزش این ضرورت را ایجاد کرده بود که دولت بیاید و زیر ساخت های ورزشی بسازد. اماامروز احساس می کنم از این مرحله و از این فضا گذشتیم و اگر بخواهد ورزش به درجه اعلای خود برسد باید در دست  متولیان اصلی آن که  همان مردم هستند قرار گیرد. ما در کشور خصوصی سازی را اولین روزی که انقلاب کردیم شروع کردیم. اما مسائلی همچون چنگ و تحریم ها مانع شد اما شما می بینید اصل 44 از اولین روز در قانون اساسی ما قرار می گیرد که خلاصه بخش خصوصی است که باید کشور را اداره کند و بگرداند و الان این شدت گرفته و می بینیم که در سازمان خصوصی سازی بزرگترین مجموعه های اقتصادی کشور، بزرگترین مجموعه های صنعتی کشور، بزرگترین مجموعه های تولیدی کشور،  در حال واگذاری به بخش خصوصی است پس جا دارد که در بخش ورزش نیز این امر توجه بیشتری شود.

رئیس کمیته ملی المپیک اظهار داشت:تجربه ثابت کرده  بخش خصوصی هزینه  تمام شده اش یک پروژه را  35 تا 40 درصد از بخش دولتی کمتر تمام میکند.دوم اینکه مدت اجرایش را بین نصف و یک سوم زمان بخش دولتی انجام میدهد. از طرفی  در بخش دولتی محدودیت ساعت وجود دارد. معمولاً ساعت 8 صبح باز می شود و 6 و 7 بعد از ظهر  تمام میشود . اما در بخش خصوصی اگر ساعت 6 صبح مشتری پیدا کند آنجا را باز میکند کار میکند و اگر تا 12 شب  هم باز ورزشکار داشته باشد استفاده میکند .

از طرفی وقتی که بخش خصوصی سالنش راه میفتد تعداد نفراتی که بخش خصوصی برای اداره این سالن و استخر استفاده میکند در دو زمان صبح و بعدازظهر که برای خانم ها و آقایان هست بخش خصوصی نصف بخش دولتی پرسنل بکار میبرد. هزینه های دیگری که دارد در بخش خصوصی بسیار پایین تر است.

علی آبادی ادامه داد: در واقع اگر بخش خصوصی بخواهد وارد عرصه ورزش شود باید هزینه های سرمایه گذاری را در بخش ورزش بسیار پایین آورد.اما بخش خصوصی نمی تواند فعال شود مگر اینکه یک الزامات قانونی هم در کنار آن قرار گیرد.ما طرحی برای همکاران در سازمان تربیت بدنی 5 سال پیش برای مجلس فرستادیم  و خوشبختانه مجلس و دولت تصویب کردند و موافقت کردند که درصدی از بودجه های عمرانی ورزش کشور برای تخصیص در بخش خصوصی که فضای ورزشی می سازد پرداخت شود و خوشبختانه تصویب هم شد، اما متأسفانه این موضوع ادامه پیدا نکرد و پی گیری نشد اما این را عرض می کنم که مجلس شورای اسلامی و دولت هر دو این آمادگی را دارند تا همه برای کمک به خصوصی سازی ورزش ورود کنند.

رئیس کمیته ملی المپیک در خاتمه ابراز داشت:کمیته ملی المپیک این آمادگی را دارد که با بخش دانشگاه، هم اندیشی کند و راههای عملی و اجرایی خصوص شدن ورزش را تهیه کنند، چگونگی تامین منافع خصوصی شدن را بررسی و  تهیه کند، آثارمثبتی که برای خصوصی شدن ورزش داشته باشد تهیه کند، مجموعه آن را به ورزشکاران در وزارت ورزش همراهی بکنیم و ارائه دهیم تا راهکار و شروعی باشد که به صورت جدی وارد خصوص سازی ورزش شویم.

 

 

 

۳۰ آذر ۱۳۹۱ ۱۱:۲۷

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.