گزارش نشست مسئولین کمیسیونهای زنان و ورزش آسیا

گزارش نشست مسئولین کمیسیونهای زنان و ورزش آسیا
جلسه کمیسیون زنان و ورزش آسیا به میزبانی کشور تایلند از تاریخ 4 تا 6 نوامبر 2012 در شهر بانکوک برگزار گردید که خانم رباب شهریان به نمایندگی از کشورمان در آن حضور داشت.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ در این نشست که کلیه اعضای کمیسیون حضور داشتند. ابتدا جناب آقای نایف نماینده شورای المپیک آسیا به ایراد سخنرانی پرداختند و اعلام کردند که با قاطعیت از فعالیتهای کمسیون حمایت کرده و شورای المپیک آسیا همیشه مدافع حقوق زنان و توسعه ورزش زنان در آسیا خواهند بود همچنین از زحمات ریاست کمیسیون زنان و ورزش درآسیا و کلیه اعضای کمیسیون که موجبات گستردگی فعالیتهای ورزشی را در سطح قاره آسیا ایجاد کرده اند تشکر نمودند.
 سخنران بعدی سرکارخانم سیپویچ رئیس کمیسیون زنان و ورزش بودند که در خصوص فعالیتهای صورت گرفته در سطح قاره و دستاوردهای حاصله از آن در بازیهای آسیائی و المپیک لندن صحبت نمودند و یکی از مهمترین موضوعات را پیگیری حضور بانوان در شاکله های تصمیم گیری و  تصمیم سازی کمیته های ملی المپیک براساس 25% از کل مسئولیتها اعلام نمودند که براساس سیاستهای متخذه از سوی کمیته بینالمللی المپیک همواره مورد تأکید قرار میگیرد. همچنین این نکته را به اعضاء اعلام نمودند که عضویت در این کمیسیون فقط به نمایندگی از کشور خودتان نبوده بلکه بعنوان نماینده و مسئول پیگیری امور توسعه ورزش کل زنان آسیا می باشید و بر لزوم همکاری بیشتر در مناطق قاره تأکید کردند.
در ادامه خانم دکتر سوپیتر ساموهیتو عضو و میزبان نشست از کشور تایلند درخصوص مسئولیتهای کمسیون زنان ورزش که شامل توسعه و مشارکت زنان در عرصه ورزش تأکید بر ارتقاء جایگاه زنان در کمیته های ملی المپیک و همکاری و مشارکت با کلیه ارگانهای حامی در کشورها و همچنین توسعه و ارتقاء ارزش-های ورزش در میان زنان مواردی را مطرح نمودند.
خانم تانگالاگ پروسامبو از کشور مغولستان درخصوص ارائه گزارش مختصری از پنجمین کنفرانس جهانی زن و ورزش و مهمترین نکات آن که در اعلامیه پایانی مطرح شده بود از قبیل همکاریهای مشترک جهت نهضت برابری جنسیتی در ساختارهای نهضت المپیک از سوی IOC و سازمان ملل و آژانسهای آن و همچنین ایجاد ارتباط شبکه ای جهت تبادل نظر و تئوریهای مناسب در زمینه زنان و ورزش و بررسی و بازبینی اهمیت حضور زنان در عرصه مدیریت و اطمینان از حضور بیشتر ورزشکاران زن در صحنه بین المللی از موارد و نکات پر اهمیت اعلام شد.
سخنران بعدی این نشست خانم  رباب شهریان از جمهوری اسلامی ایران بود که در دو بخش موضوعات را مطرح نمود ابتدا گزارشی از کنفرانس زن و ورزش و رسانه که در کشور عمان و شهر مسقط برگزار گردیده بود ارائه شد که در آن اهداف برگزاری و موضوعات مهم صورت گرفته پیرامون چگونگی افزایش انعکاس فعالیتهای زنان در رسانه ها بررسی مسائل و مشکلات موجود و همچنین آشنائی با مفاهیم جنبش المپیک و ارزشهای آن شیوه ها و سیاستهای IOC برای رسانه ها و ضرورت تشکیل شبکه ارتباطی ویژه زنان صورت گرفت.
 و در بخش دوم گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته از سوی کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحقق بخشیدن به اهداف جنبش المپیک در عرصه های مختلف ورزشی و فعالیتهای صورت گرفته از سوی کمیسیون زنان ورزش ایران در 30 صفحه گزارش ارائه گردید که دستاوردهای آن شامل موارد زیر مطرح گردید.
•    افزایش و مشارکت زنان در عرصه ورزش همگانی
•    بهبود وضعیت ورزش قهرمانی زنان در ایران
•    افزایش بهره گیری ازخدمات متخصصان داخلی و خارجی حهت توسعه ورزش زنان
•    ارتقاء حضور زنان در عرصه های مدیریت ورزشی در داخل کشور و کسب جایگاه ها و کرسیها در خارج از کشور
•    ارتقاء علمی کادر ورزشی بانوان از طریق برنامه ریزیهای آموزشی و برگزاری دوره های همبستگی المپیک
•    حفظ و حراست از اهداف جنبش المپیک و آشنائی زنان و دختران با نهضت المپیزم از طریق برگزاری دوره ها در آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک
•    در ادامه جلسه گزارشی از سوی نماینده کشور اردن خانم لاناچاگبار درخصوص حضور زنان شرکت¬کننده در بازیهای المپیک و تجربیات و نتایج بدست آمده در بازیهای آسیائی و المپیک لندن و افتخارات کسب شده توسط زنان قاره آسیا ارائه گردید.
   موضوع بررسی برنامه راهبردی کمیسیون زنان و ورزش آسیا توسط خانم چیانگ چو ویون از کشور هنگ کنگ انجام پذیرفت که در این بخش چشم انداز و اهداف و برنامه ای پیش بینی شده مطرح و از سوی اعضاء کمسیون نقطه نظرات پیشنهادی و تکمیلی جهت اصلاح برنامه صورت پذیرفت توجه به این نکته ضروری است که تنها کشوری که برنامه راهبردی آن قبل از تشکیل جلسه و با هماهنگی و مکاتبه با ریاست کمیسیون  ارائه گردیده بود جمهوری اسلامی ایران اعلام گردید که سوی رئیس کمیسیون تشکر خود را اعلام نمود.
 پس از این برنامه با توجه به وظایف کلی کمسیون مسئولیت-های اعضاء در بخشهای مختلف تعیین گردید که بخش هماهنگی اطلاعات و آمار زنان در آسیا و وضعیت آماری جایگاه زنان قاره به نماینده جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شد.
و در پایان مقرر گردید تا با فعالیت هرچه بیشتر اعضاء کمسیون حضور چشمگیر زنان در ورزش را در قاره آسیا شاهد بوده و وظایف محوله را پیگیری نموده و برنامه های پیش رو قاره آسیا را با حساسیت بیشتری دنبال کرده تا بتوانیم تعداد تیم های شرکت¬کننده بانوان را در فعالیتها شاهد باشیم . برگزاری سمینارهای منطقه ای و همچنین برگزاری دوره های ویژه جهت مربیان و کارگاههای تخصصی زنان و رسانه ، مدیریت ورزش و کادر اجرائی تخصصی در مناطق و کشورها برگزار و گزارش فعالیتها ارائه گردد. لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران با توجه به موارد ارائه شده در جلسه عضو فعال گروه مطرح گردید.
 1-    برنامه راهبردی 2015-2013  
2-    تهیه بروشور جایگاه ورزش زنان در کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
3-    تهیه گزارش فعالیتهای انجام شده
4-    ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات بصورت مکتوب
 لازم به توضیح است که در روز دوم نشست مشترکی با رئیس کمیسیون و رئیس کمیسیون زنان ورزش تایلند درخصوص برگزاری دوره هاو همچنین تهیه فرمهای نظارت بر نحوه عملکرد کمسیونها و فرمهای اطلاعاتی بررسی جایگاه ورزش زنان در آسیا از طریق هماهنگی با NOC  کشورها صورت پذیرفت.

۶ آذر ۱۳۹۱ ۱۱:۴۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.