دکتر پورکاظمی: جزو 4 کشور برتر آسیا- اقیانوسیه در حوزه مبارزه با دوپینگ هستیم

دکتر پورکاظمی: جزو 4 کشور برتر آسیا- اقیانوسیه در حوزه مبارزه با دوپینگ هستیم
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: مکمل‌های ورزشی باید توسط کارشناسان و پزشکان متخصص تجویز شود و هیچ مربی حق تجویز آن را ندارد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون پزشکی ورزشی؛ دکتر لطفعلی پورکاظمی در مراسم تقدیر از هیات‌های برتر پزشکی ورزشی که صیح روز شنبه در محل هتل انقلاب تهران برگزار شد،اظهار کرد:با وجود اینکه این فدراسیون یک فدارسیون مدال آور نیست، اما در افتخار آفرینی‌های ورزشکاران کشورمان نقش بسزایی ایفا می‌کند. در طول 4 سال گذشته پزشکان و متخصصان تحت پوشش این فدراسیون در سراسر کشور به ویژه در هیات‌های استانی و شهرستانی به قدری خوب عمل کردند که موفقیت‌هایشان در رویدادهای مهمی چون المپیک جهانی و آسیایی بروز یافت.
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: ما مدال نمی‌گیریم، اما حامی مدال آوران هستیم. ملی پوشان ما در المپیک اگر توانستند مدال‌های رنگارنگی را کسب کنند و دل مردم را شاد نمایند همگی به خاطر حمایت‌های پزشکان و متخصصان این فدراسیون‌ها در طول برگزاری این مسابقات آماده سازی و اردوها بود.
دکتر پورکاظمی به مصدومیت ملی پوشان ما در طول مسابقات المپیک اشاره کرد و اظهار داشت: بهداد سلیمی، احسان حدادی و باقری معتمد با وجود مصدومیت‌هایی که داشتند با حمایت‌های پزشکی که پیش از اعزام برای آن‌ها انجام شد، توانستند بهترین نتیجه را از این رقابت‌ها کسب کنند.
وی تصریح کرد: قطعا تمامی این ملی پوشان بخشی از موفقیت‌های خود را مرهون متخصصان و پزشکان این فدراسیون می‌دانند که در حوزه‌های مختلفی چون فیزیوتراپی، تغذیه، روانشناسی تشخیص و درمان فعال هستند که اگر حمایت‌های این عزیزان نبود چه بسا ممکن بود مدال هایی ازدست می رفت و این نتیجه درخشان در المپیک لندن به‌دست نمی‌آمد.
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی سلامت در ادامه با بیان اینکه وزیر ورزش و جوانان و رییس کمیته ملی المپیک و بسیاری از مسوولان کشوری به تلاش‌های مسوولان فدراسیون پزشکی و ورزشی واقف هستند، گفت: آنها در مراسم مختلف تاثیر برنامه‌های تخصصی این فدراسیون در مدال آوری را مورد تقدیر قرار داده‌اند و این خود نشان می‌دهد که عملکرد ما در سطح کلان موثر بوده است.
دکتر پورکاظمی ادامه داد: متخصصان، کارشناسان و پزشکان زیر مجموعه این فدراسیون در سراسر کشور همانند سربازان گمنامی هستند که حضورشان در کنار تیم‌ها موفقیت و سربلندی را در پی دارد و باید این برنامه‌ها برای افتخار آفرینی بیشتر تداوم یابد.
وی همچنین به فعالیت دو هزار پزشک و متخصص در حوزه‌های مختلف پزشکی ورزشی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: تلاش‌های شما در هیات‌های شهرستانی و استانی چنان نمود داد که هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود.
پورکاظمی بیان داشت: آنچه در المپیک لندن روی داد افتخار بزرگی است. کاروان اعزامی ایران به بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاک و سالم بود و حتی یک نمونه تست دوپینگ که مثبت باشد را مشاهده نکردیم و این نتیجه سال‌ها تلاش در حوزه آموزش و اطلاع رسانی است.
وی توضیح داد: در 9 ماه گذشته میلادی 553 تست دوپینگ از ورزشکاران کشور گرفته شد که تنها سه نمونه آن مثبت بود. این نتیجه را من بی نظیر می‌دانم و معتقدم آموزش و برگزاری دوره‌های مختلف اطلاع رسانی سبب شده تا جامعه ورزشی ما به این سطح از آگاهی علمی برسد.
 
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با اعلام این خبر که ایران جز 4 کشور برتر آسیا و اقیانوسیه در بخش آموزشی مبارزه با دوپینگ است، اظهار داشت: دو سال تلاش متوالی در امور آموزشی و تحقیقاتی همچنین ما را در یونسکو نیز جز بهترین‌ها قرار داده است؛ به طوری که در کنگره وزرای ورزش آسیا و اقیانوسیه که در تایلند برگزار شد این موضوع بارها و بارها به عنوان یک الگو و نمونه مطرح شد.
دکتر پورکاظمی افزود: در کنار افتخار آفرینی ملی پوشان ایران ما مفتخر هستیم که بگوییم مقالات متخصصین فدراسیون پزشکی و ورزشی در حوزه مکمل‌ها، قضایی، دوپینگ و علوم ورزشی به عنوان بهترین‌ها مطرح می شود که این خود یک موفقیت است.
در ادامه رییس فدراسیون پزشکی درباره انتخاب برترین‌های هیات‌های ورزشی گفت: این انتخاب رای ما همانند یک کنکور بود به اعتقاد من با نتایجی که در سال‌های اخیر به دست آمده تمامی هیات های ورزشی جزو برترین‌ها هستند و انتخاب این که چه کسی از چه کسی برتر است کار بسیار مشکلی است اما آیتم‌هایی که در نظر گرفته‌ایم و شاخص‌هایی که مشخص کردیم افراد برتر را معرفی کرد.
دکتر پورکاظمی نظارت بر عملکرد باشگاه‌های برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف پزشکی ورزشی و بهره گیری از پزشک متخصص در راس هیات‌های وررشی در شهرستان‌ها را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: بازرسی باشگاه جزو وظایف ماست و باید به دقت پیگیری شود. مکمل‌های ورزشی باید توسط کارشناسان و پزشکان متخصص تجویز شود و هیچ مربی حق تجویز آن را ندارد.
 
وی افزود: با برگزاری دوره‌های توجیهی و آموزشی آن‌ها را از انجام عمل نهی کنیم؛ چرا که معتقدیم تنها مجوز صدور مکمل باید توسط پزشک متخصص صورت بگیرد.
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد: ما ضامن سلامتی تمام کسانی هستیم که در ورزش فعالیت می‌کنند و در این راستا باید تمامی ابعاد را در نظر بگیریم.

۷ آبان ۱۳۹۱ ۱۰:۳۵

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.