هشتمین سال جهانی شدن ورزش ایرانی گرامی داشته شد

هشتمین سال جهانی شدن ورزش ایرانی گرامی داشته شد
ده سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مهندس مهرعلیزاده رییس سازمان تربیت بدنی فرمودند ورزش های زورخانه ای و ارزش های آن فراملی شود. رهنمود رهبر معظم انقلاب با انجام 3 سال تلاش و بهره گیری از نظرات جامعه ورزش، با تاسیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای با مشارکت 22 کشور جهان محقق گردید و 24 مهر ماه 1391 هشتمین سال گرد تاسیس اش با استقبال فراوان جامعه ورزش گرامی داشته شد.
 
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون بینالمللی ورزش های زور خانه ای ؛هشتمین سالگرد تاسیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای با حضور مقامات ورزشی، فداحسین مالکی مشاور رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرای تاجیکستان، دانمارک، کنیا و کنسول بلاروس، رییس فدراسیون زورخانه عراق، متیو ماوانگی و جابر عبدالامیر صبری قهرمانان آفریقا و آسیا، پیش کسوتان و بزرگان ورزش  و با حضور پرشمار اعضای جامعه ورزش پهلوانی  عصر دوشنبه 24 مهرماه برگزار شد.

در این مراسم که با هنرنمایی ورزشکار آفریقایی و نوجوان زورخانه فرحزاد همراه بود، کلیپ هایی از فعالیت های فدراسیون، آموزش ورزش زورخانه و پارازورخانه به نمایش در آمد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت. اجرای 2، 3 و 4 میل بازی، میل گیری، پازدن، کباده کشی و میل گیری سنگین و شیرین کاری جابر عبدالامیر صبری قهرمان خوش اخلاق عراق و خادم حرمین جوادین با استقبال فراوان حاضرین همراه شد.
 
در بخش دیگری از مراسم از تلاش های علیرضا خلیفه سردبیر گروه ورزش خبرگزاری فارس، مصطفی شوقی سردبیر روزنامه ایران، جعفر محمدی مدیرمسئول سایت عصر ایران، فتح الله حداد تهیه کننده مستند نوای پهلوانی، مهدی زینلی تهیه کننده مستندهای مدرسه پهلوانی و تاجیک نامه، مهناز رکنی کارگردان مستند آتش عشق زندگی نامه حاج مصطفی دادگان، مهدی واعظی و امیرحسین بابازاده گزارشگران صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با اهدای تاق شال و سپاس نامه تقدیر و قدردانی شد.

  فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای  همچنین از همکاری های فداحسین مالکی سفیر پیشین ایران در کابل و مشاور رییس جمهور  در ساخت زورخانه و مجموعه ورزشی فردوسی شهر کابل سپاس گذاری کرد.

همچنین از چندین دهه تلاش پهلوان عباس زندی، غلام رضا یزدجردی، مرشد قاسم خوش هیکل آزاد، هوشنگ فرحی، ناصر گیوه چی، محمد نصیری و مرشد شیرخدا، حاج جعفر محمد الخطیب از عراق با اهدای تاق شال و سپاس نامه تقدیر شد.

اگر اعتبارات محقق می شد، ساخت زورخانه کربلا تمام شده بود
در آغاز این برنامه دکتر سیدامیرحسینی دبیرکل فدراسیون در سخنانی کوتاهی ضمن خوش آمد گویی به مهمانان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در سال گذشته ارایه کرد و گفت: IZSF هم‌اکنون در 66 کشور جهان و 5 قاره، ورزش زورخانه‌ای را توسعه  داده است. سال 2011 سال پرکار فدراسیون بود. توسعه این ورزش در قاره آفریقا یکی از اهداف ما بود که با حضور در دهمین دوره بازی های آفریقایی در موزامبیک محقق شد.
دکتر سید امیرحسینی گفت: در سال 2011 مسابقات جوانان جهان در تاجیکستان و در اروپا و آسیا با موفقیت انجام شد.برگزاری ورزش پارا زورخانه‌ای جهان از دیگر اقدامات فدراسیون جهانی بوده است.
وی افزود: برگزاری دومین دوره مسابقات ورزش های زورخانه ای قهرمانی جوانان اروپا در قالب پنجمین دوره مسابقات جهانی ورزش¬های همگانی (TAFISA GAMES) در شهر لیتوانی از جمله فعالیت های مهمی بود که در سال جاری انجام شد.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای با بیان اینکه ساخت زورخانه در افغانستان و تاجیکستان از دیگر موفقیت‌های فدراسیون بود، افزود: در صورتی که اعتبارات لازم به ما اختصاص می‌یافت می‌توانستیم یک زورخانه‌ هم در عراق احداث کنیم.

   
تلاش می کنیم زورخانه در بازی های آسیایی اینچون کره جنوبی حضور یابد
در ابتدای این مراسم دکتر محسن مهرعلیزاده رییس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای با اشاره فضای غبارآلود سیاست امروز جهان که برخی با ترویج ایران‌هراسی، هویت ایران و ایرانی را هدف قرار داده‌اند تاکید کرد: جمع مفاهیم اخلاقی متعالی همچون جوانمردی و مروّت، عشق به میهن، انسان‌دوستی، صلح، احترام به سایرین و گذشت و ایثار در ورزش‌های زورخانه‌ای که سابقه‌ای به بلندای 4هزار سال دارد، خط بطلانی است بر این فضاسازی‌ها.
رییس سابق سازمان تربیت بدنی گفت: در یک صد سال اخیر کشورهای مختلف سعی نموده اند حداقل یک  ورزش سنتی خود را به عنوان ورزش بین المللی در جهان مطرح کنند تا از این راه نسبت به بسط و گسترش فرهنگ و افزایش حضور خویش در جهان گام بردارند. از جمله این کشورها می توان به چین، ژاپن، کره جنوبی و ازبکستان اشاره کرد. ژاپن بعد از 70 سال جودو را به المپیک برد، کره جنوبی بعد از 60 سال تکواندو را المپیکی کرد و ازبکستان بعد از 20 سال کوراش را جهانی نمود و چین بیش از هشتاد سال بی وقفه در جهانی کردن کاراته تلاش کرده است.
رییس IZSF افزود: بررسی تطبیقی این 4 اقدام جهانی و انطباق شاخص ها و عملکردهای آن ها با برنامه های فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای  به ویژه گسترش هشت ساله این رشته در 62 کشور جهان می تواند معیار مفیدی برای  ارزیابی فعالیت ها و سنجش عملکرد این فدراسیون باشد.
رییس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای در پایان سخنرانی اش درباره اهداف برنامه چهارساله(1395-1391)  فدراسیون چنین گفت: IZSF تلاش دارد با گذر از محدودیت های مالی، در کنار «برگزاری منظم و افزایش کمی و کیفی رویدادهای علمی، آموزشی و مسابقاتی» و «تقویت و تعمیق ساختارهای تشکیلاتی در سطوح ملی و قاره ای»، با «افزایش شمار فدراسیون ها به 50 فدراسیون»، زمینه حضور ورزش های زورخانه ای و پهلوانی، در هفدهمین دوره بازی های آسیایی اینچون کره جنوبی (شهریور 1393) را فراهم نماید.

فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای حلقه وصل توسعه فرهنگی کشورها است
فداحسین مالکی، سفیر سابق ایران در افغانستان با خیر مقدم به حاضران، مسئولان فدراسیون جهانی زورخانه‌ای و پیشکسوتان گفت: احساس می‌کنم این حلقه مفقوده‌ای که با عنوان توسعه فرهنگ میان کشورهای اسلامی و غیراسلامی داشتیم، توسط فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای وصل شده است و در حال حاضر می‌بینیم که ورزش زورخانه‌‌ای در سراسر جهان توسعه یافته است و پرچمدار این حرکت معنوی ایران بوده است.

معنویت نیاز امروز جهان ورزش
عبدالکریم جاسم صبری رئیس فدراسیون زورخانه‌ ای عراق و نایب رئیس کنفدراسیون آسیایی گفت: همواره معنویت مورد توجه اکثر کشورهای اسلامی بوده است و این ورزش نیز معنویت را با خود به همراه دارد.
وی افزود: معنویت نیاز امروز ورزش جهان است و زورخانه در ذات خود معنویت و ارزش های انسانی را همراه دارد و به همین دلیل در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی مورد استقبال قرار گرفته است.
رییس فدراسیون زورخانه و عضو مجلس عراق تاکید کرد: با تلاش مسئولان فدراسیون جهانی، ورزش زورخانه‌ای در طی 8 سال گذشته زورخانه در بیش از 66 کشور جهان توسعه یافته است که جای تقدیر دارد.

سفیر دانمارک در تهران نیز در سخنانی با تبریک هشتمین سالگرد تاسیس فدراسیون گفت: ورزش زورخانه از سال گذشته توسط آقای آلن جاکوبسن در دانمارک راه اندازی شده است و برای من  ارزش های فرهنگی این ورزش قابل توجه بود. حدود 250 سال پیش این ورزش برای نخستین بار توسط کارستن نیبورگ برای مردم دانمارک به تصویر کشیده شد.


سفیر کنیا در تهران نیز  ورزش را بستر مناسبی برای توسعه صلح و دوستی ملت ها دانست و افزود: این که ورزش زورخانه توسط ورزشکاران در قاره های مختلف اجرا می شود نشان می دهد که ظرفیت بالایی برای دوستی و نزدیکی بیشتر ملت ها دارد.

 
۲۵ مهر ۱۳۹۱ ۱۴:۴۳

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.