اولین نشست کمیته فرهنگی برگزار شد؛ اتخاذ تصمیمات عملیاتی برای رسیدن به فضایی فرهنگی در ورزش

اولین نشست کمیته فرهنگی برگزار شد؛ اتخاذ تصمیمات عملیاتی برای رسیدن به فضایی فرهنگی در ورزش
اعضای کمیته فرهنگی کمیته ملی المپیک صبح روز گذشته و طی اولین نشست خود به بحث و بررسی در خصوص راههای فرهنگ سازی در اردوهای تیم ملی و جامعه ورزشی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک،اعضای کمیته فرهنگی کمیته ملی المپیک صبح روز گذشته با حضور بهرام افشارزده، حجت الاسلام یحیی زاده ،سردار آقامیر، زکاهی، میرزا آقابیگ، غلامحسین شعبانی و محمد جماعت  در محل دفتر دبیر کل کمیته ملی المپیک برگزار شد و طی آن اعضا به ارائه راهکار در خصوص فرهنگ سازی در اردوهای تیم ملی و همچنین جامعه ورزشی برای دست یافتند به ورزشکارانی قهرمان در کنار داشتن روحیه پهلوانی پرداختند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام یحیی زاده با اشاره به تاثیر گزاری مقوله ورزش و ورزشکار در جامعه اظهار داشت: باید قبول کنیم که بحث ورزشکار ملی پوش بعنوان الگویی که می تواند جامعه بخصوص جوانان و نوجوانان را کاملا تحت تاثیر قرار دهد امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نسل جوان جامعه بدون توجه به چیستی و چرایی چشم بسته از اینگونه الگوها پیروی می کنند. همین موضوع اهمیت و سنگینی کار و مسئولیت متولیان امر فرهنگ سازی در ورزش  را نسان می دهد.

وی ادامه داد: ورزشکار ایرانی که در میادین داخلی وبین المللی به نمایندگی از کشور و جامعه ای کهن و اسلامی حاضر می شود باید تمام حرکات، پوشش و کردارش را چنان کنترل کند که جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند و همه از او به عنوان الگویی از یک جامعه ایرانی و اسلامی یاد کنند.

بعد از صحبت های یحیی زاده،افشارزاده اظهار داشت: قهرمانی و رسیدن به مدال و نتیجه بدون دست یافتن به روح پهلوانی و بزرگی مطمئنم ارزش لازم را ندارد. این موضوع در خصوص ورزشکار و ملی پوش ایرانی نمود بیشتری می یابد چرا که همه او را الگو و نماینده ای از ایران با فرهنگی غنی و دین بزرگ اسلام می دانند.

وی ادامه داد: این وظیفه من و ماست تا بوسیله ابزار و برنامه ریزیهایی هدفمند ورزشکارانمان را طوری ارشاد و راهنمایی نماییم تا بتوانند ضمن حفظ بزرگی و قداست یک ملی پوش ایرانی ، اهداف و خواستهای نظام و اسلام را نیز به جامعه تعمیم دهند.

 حسن میراز آقا بیگ دبیر دومین دوره بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی نیز با اشاره به میزبانی و مسئولیت بسیار سنگین مسئولین ورزشی کشور اظهار داشت: واقعیت این موضوع که فرهنگ سازی در ورزش و ورزشکاران وظیفه مسئولیتی سنگین است زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که ما بعنوان کانون اسلام و شیعه در دنیا میزبان کشورهای اسلامی باشیم. قرار است امسال ورزشکارانی از 50 کشور اسلامی جهان در ایران حضور یابند که میزبانی این موضوع از لحاذ فرهنگی و فعالیتهایی که باید در این زمینه صورت خود یک برنامه ریزی مهم می طلبد.

باید با تک تک مسئولین فدراسیونها، کادر فنی، داوران و ورزشکارانمان جلسات و نشستهایی داشته باشیم و طی آن مسئولیت حساس تک تک اعضا را گوشزد نماییم. باید درخواست ها و خواسته های نظام ایرانی و اسلامی و همچنین مردم عزیز کشور را از طریق ورزشکاران به دنیا اعلام کنیم.

در ادامه بحث سردار آقا میر با تاکید بر انجام امور عملیاتی و خارج شدن از بحث های تئوری اظهار داشت: کشورهای مختلف در زمینه هایی نظیر علم، اقتصاد و پزشکی هر روز به موفقیت های بزرگی دست می یابند اما هیچکدام تاثیرگزاری ورزش را ندارند. ورزش تنها مقوله است که موفقت در آن پرچم یک کشور را در عرصه بین المللی به اهتزار در می آورد و غرور ملی را بهمراه دارد. باید کارمان را از بحث تئوری و چاپ چند کتاب و بروشور خارج ساخته و گامهایی مهم و عملیاتی برداریم.

ذکایی نیز با تایید صحبت های سردار آقا میر اظهار داشت: اولین شرط رسیدن به فضایی فرهنگی در ورزش ایجاد تعامل لازم با تمامی نهادهای دست اندرکار و تاثیر گذار است تا همراهی ویژه ای صورت پذیرد.

وی بحث توجه به اردوهای آماده سازی ملی پوشان و برنامه ریزی خاص برای هر میدان و مسابقه  را لازمه تاثیر گذاری برنامه ها دانست و ابراز امیدواری کرد تا این کمیته بتواند با فعالیتی مناسب برنامه هایی را که در ادوار گذشته فقط در حد تئوری مطرح شده را عملیاتی کند.

در ادامه نشست دیگر اعضا حاضر در جلسه راهکار ها و نظرات خود را اعلام داشتند و در پایان تصمیمات زیر بعمل آمد:

·       برپایی گردهمایی فرهنگی بزرگ با حضور تمامی ورزشکاران و مربیان و داوران حاضر در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی

·       حضور کارشناسان و مراجع موجه فرهنگی در اردوها برای تفهیم مسئولیت مهمی که بر دوش ملی پوشان است

·       تهیه بسته های فرهنگی ویژه و متنوع برای گروههای مختلف

·       دعوت از کادر فنی و سرپرستی تیمهای ملی و برپایی نشست های فرهنگی

·       تشکیل جلسه با مسئولین صدا و سیما و رسانه های گروهی برای برنامه ریزی جهت پیاده سازی اهداف فرهنگی در ورزش

·       هماهنگی و همراه سازی تمامی ارگان ها و سازمانهایی که در امر فرهنگ سازی مسئولیت دارند بخصوص آموزش و پرورش و دانشگاه

·       خارج کردن این بحث از تئوری و تشکیل جلسه و سوق دادن این تصمیمات به سمت فعالیتهای عملیاتی و جامع

۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۲:۱۰

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.