کشتی آزاد پر مدال ترین رشته ورزشی ایران در المپیک

کشتی آزاد پر مدال ترین رشته ورزشی ایران در المپیک
از همان اولین دوره بازی های المپیک یعنی سال 1896 کشتی در اجرای المپیک مدرن نقش داشته است. اولین حضور کشتی ایران در المپیک به سال 1948 در لندن بر می گردد که مدالی به دنبال نداشت اما از 1952 هلسینکی کارخانه مدال سازی کشتی با 2 نقره تختی و گیوه چی و سه برنز توفیق، ملاقاسمی و مجتبوی کارش را شروع کرد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک ، همواره در بازی های المپیک کاروان ایران به تیم ملی کشتی آزاد وابسته بوده است. از 48 مدالی که ورزش ایران در تاریخ المپیک به دست آورده، 30 مدال آن توسط کشتی آزاد بوده (2 مدال هم توسط فرنگی) و این یعنی حدود 66 درصد مدال های ایران در بازیهای المپیک. این اعداد و ارقام به خوبی جایگاه کشتی آزاد ایران را نشان می دهد.

از 11 مدال های ایران در المپیک ها 5 مدال طلا سهم کشتی بوده است. غلامرضا تختی با یک مدال طلا و دو مدال نقره پر افتخارترین کشتی گیر ایران در بازیهای المپیک به شمار می رود. تختی در چهار دوره المپیک حضور داشت. تختی اولین مدال المپیکش را در 22 سالگی و در المپیک 1952 هلسینکی گرفت. او در المپیک 1956 ملبورن قهرمان شد و در 1960 رم دوباره نقره گرفت.

در خانه کشتی نقاشی 5 حلقه المپیک است که در هر کدام از آنها تصویر یک طلایی کشتی نقش بسته است. غلامرضا تختی، امامعلی حبیبی، عبدالله موحد، رسول خادم و علیرضا دبیر 5 چهره طلایی کشتی ایران در المپیک هستند. البته قبل از المپیک سیدنی چهار حلقه آن پر بود و در حلقه پنجم به جای تصویر قهرمان یک علامت سوال وجود داشت که علیرضا دبیر در سیدنی آن علامت سوال را پاک کرد.

رسول خادم که حضورش در راس امور فنی کشتی ایران همگان را شگفت زده کرد، جنبش نوینی از مربی گری کشتی را به ارمغان آورد. تمرینات منحصر به فرد خادم و کادر فنی اش به همراه سنت شکنی در آماده سازی جسمانی و فنی کشتی گیران، بسیار به چشم آمد و باید تا 20 مرداد لحظه شماری کرد تا نتیجه کار کادر فنی خادم در لندن مشخص شود.

از هفت ملی پوش اعزامی به لندن، چهار ملی پوش عنوان دار جهانی هستند و سه ملی پوش دیگر هم عناوین آسیایی متعددی دارند. رضا یزدانی و مهدی تقوی در مسابقات جهان 2011 قهرمان جهان شدند و صادق گودرزی هم سه سال است از سکوهای جهانی بالا می رود. از سوی دیگر حسن رحیمی در جهانی 2011 استانبول طلسم مدال نگرفتن در وزن اول را شکست. این چهار ملی پوش رقبای جهانی شان را به وحشت انداخته اند.

از سوی دیگر، سه ملی پوش دیگر می خواهند خود را به عنوان پدیده به کشتی جهان معرفی کنند. احسان لشگری با سه مدال طلای آسیا به مرز بالایی از پختگی و آمادگی جسمانی رسیده و دیگر وقت آن است تا نام خود را در بهترین های جهان ثبت کند. مسعود اسماعیل پور و کمیل قاسمی هم دو ملی پوش جوان تیم رسول خادم هستند که می خواهند ثابت کنند نفرات شایسته ای هستند. اسماعیل پور در مسابقات اخیر خوش درخشیده و کمیل قاسمی هم با شکست قهرمان جهان در تورنمنت اسپانیا برای رقبا خط و نشان کشید.

۳ اَمرداد ۱۳۹۱ ۱۳:۱۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.